INNOVACIÓ

El futur innovador i tecnològic de l’automoció

Temps de Lectura: 5 minutos

El futur innovador i tecnològic de l’automoció
Avatar

CaixaBank

01 Març, 2022


Fa amb prou feines 20 anys, els cotxes intel·ligents amb una infinitat de funcionalitats semblaven més propis dels projectes d’alt secret de tecnologia militar o dels desitjos juvenils alimentats pel cinema i la televisió. Avui dia, qualsevol utilitari del segment B inclou funcions que fins fa poc eren impensables.

El sector de l’automoció ha viscut en els últims anys una evolució constant, però els experts preveuen una autèntica revolució de la indústria en el futur pròxim. La cerca de més potència, resistència o aerodinamisme probablement continuaran sent una meta en els nous models, però el que de debò determinarà un canvi en la concepció mateixa de l’automòbil serà el pes que tindrà la informàtica en el progrés tecnològic d’aquesta indústria.

La importància del programa

En els últims 30 anys, el programa ha passat a determinar la majoria de productes i activitats del nostre dia a dia. Tant és així, que fa una dècada el programa representava menys del 20 % d’un vehicle, davant el 80 % que suposa avui.

Com assegura Siegmar Haasis, de Mercedes Benz, mentre a principis de segle pocs vehicles incorporaven microxips de sèrie, ara el gruix pel que fa a innovació de producte i diferenciació prové de la combinació de programa, electrònica i sistemes elèctrics.

Lluny d’haver tocat sostre, les previsions apunten que el programa seguirà creixent en importància per a la indústria de l’automòbil. Així, el president de Volkswagen, Herbert Dies, preveu que el programa representarà el 90 % de les futures innovacions que incorporaran als seus productes.

L'electrificació

Espanya ha assenyalat la mobilitat com un dels eixos transformadors de la seva economia per als propers anys. Per assolir els objectius del Gran Pacte Verd i aconseguir la neutralitat climàtica a Europa, la meta d’aquest eix és canviar els hàbits de la societat i aconseguir una mobilitat sostenible.

Tot i que tots els cotxes que s’ofereixen avui dia tenen un sistema electromecànic en què tot està interconnectat, encara no són tants els que funcionen de manera completament elèctrica. De fet, l’Observatori de la Mobilitat Sostenible d’Espanya sosté que la majoria de consumidors consideraria comprar un cotxe elèctric el 2024, però creuen que fins al 2030 no se n’haurà normalitzat l’ús.

És més, cal puntualitzar que la majoria de cotxes elèctrics de particulars s’adquireixen com a segon vehicle i que no passaran a ser el primer fins que s’aconsegueixin importants avenços en qüestió d’autonomia.

La tecnologia en el sector de l’automoció avança a un pas vertiginós i les ciutats, conscients del compromís amb el medi ambient, ja s’estan adaptant incorporant transports urbans moguts amb energies netes, multiplicant els punts de càrrega i oferint avantatges econòmics als qui optin per la mobilitat elèctrica.

La conducció autònoma i la digitalització

A més de la sostenibilitat, un dels factors determinants en innovació és què més es pot fer amb aquesta electricitat. Dos punts que també transformaran els hàbits dels consumidors seran la conducció autònoma i la digitalització.

La conducció autònoma és un somni perseguit constantment pels enginyers. Encara no ha arribat el dia en què vegem les ciutats atapeïdes d’automòbils que es desplacen cap al seu destí de forma independent, però sí que s’estan incorporant sistemes innovadors que assisteixen a la conducció i augmenten la seguretat viària.

La digitalització és un altre dels punts que canviarà (i ja ho està fent) la manera en què entenem la mobilitat.

Més enllà de l’equipament digital que inclogui el vehicle (connectivitat, Internet, navegador, sistemes d’entreteniment, càmeres d’assistència a l’aparcament o frenada d’emergència, o pantalles de totes les formes i mides), allò que ens farà canviar de paradigma és el pas de producte a servei.

La digitalització està impulsant un sistema de mobilitat en què no necessitem comprar un cotxe, sinó utilitzar-lo. Així, estan sorgint tota mena d’aplicacions de lloguer per minuts de vehicles compartits que supleixen les necessitats reals dels consumidors de les grans ciutats.

Quatre innovacions que incorporaran els cotxes del futur

V2X. També anomenat “Car-to-X” o “Vehicle a tot”, és un sistema que permet al cotxe comunicar-se amb tot el que l’envolta, ja sigui infraestructures, altres vehicles o fins i tot vianants, i és capaç de predir els moviments aliens i detectar perills imminents.

Control gestual. Els gestos no són una novetat. Els usuaris de smartphones, tauletes tàctils i alguns ordinadors ja hi estan acostumats. El que serà una novetat és la implantació d’aquest control en els cotxes, ja que permetrà, per exemple, apujar el volum de la ràdio sense tocar cap botó, només amb un gest.

Head-Up Display amb realitat augmentada. La projecció d’informació sobre el parabrisa ja és habitual en models nous, però ja s’està treballant en un sistema que incorpori la realitat augmentada a aquestes projeccions, combinant imatges en temps real amb indicacions o instruccions, a més de fer seguiment ocular per adaptar el display a l’usuari en qualsevol moment.

Retrovisors virtuals. Les càmeres d’assistència a l’aparcament ja s’han consolidat i una cosa semblant es preveu amb els retrovisors virtuals, que substituiran els miralls per càmeres que projectin els laterals del vehicle en pantalles.

Potser no arribarem a veure totes aquestes innovacions, però el fet cert és que l’automòbil, tal com el coneixíem, ja ha començat a canviar per a sempre. Ni les prestacions, ni la forma d’ús, ni el combustible són avui el que eren fa 20 anys i molt menys el que seran d’aquí a 50. Si avui un cotxe té 100 vegades més línies de codi que un avió de combat F-22, ens hem de preguntar qui repararà el nostre cotxe el 2070, un mecànic o un informàtic?