El director general de “la Caixa” la va concebre com una entitat benèfica que ofereix els seus serveis als treballadors gratuïtament, però no com una institució caritativa. “Aquesta institució serà en la seva essència moral, entitat humanitària, però, pels mitjans dels quals se servirà per aconseguir els seus objectius, serà organisme eminentment econòmic”, afirmava.
Moragas va imprimir a “la Caixa” un fort ritme en els anys de posada en marxa de l’entitat. “la Caixa”, que va sorgir amb ínfims recursos, va ser un model extraordinari de com uns professionals i directius motivats i capaços, la cultura que van desenvolupar i la tecnologia que van emprar van ser més determinants que el seu múscul financer.
Entre les innovacions que va desenvolupar Moragas destaca un conjunt d’operacions de passiu que trencaven amb la tradicional i única llibreta d’estalvi que tenien totes les caixes de l’època. Des del 1905 es van crear pensions de vellesa i invalidesa amb aportacions individuals o conjuntes de patrons i obrers. En els anys següents, es van presentar nous productes, com les llibretes socials d’estalvi, les llibretes d’estalvi al portador o les imposicions d’estalvi a dos anys data.
En 1917 es va llançar la seva operació estrella: els comptes d’estalvi, que no eren res més que els superconeguts comptes corrents, amb què l’entitat va entrar en plena competència amb els bancs. Així arribava a persones amb recursos relativament elevats. A més d’una accelerada captació de clients, “la Caixa” va aconseguir diversificar-los: l’obrer industrial de les ciutats, però també el petit propietari, el parcer, el comerciant modest o l’artesà de les comarques no industrialitzades.
Pel que fa a les operacions actives, a partir del 1912 va entrar en el crèdit personal i, el 1916, en el crèdit hipotecari social (per a cases barates, escoles, obres públiques, cooperació agrícola i activitats culturals). El seu objectiu era utilitzar el crèdit per potenciar l’activitat econòmica i el benestar dels seus clients que, en general, pertanyien als estrats inferiors de la societat.
Fins i tot l’obertura de noves oficines, una part essencial de l’expansió de l’entitat, es va concebre com un servei a la societat. Moragas va establir que “aquestes oficines no només serveixen a la Caixa de Pensions per a la realització de les seves operacions, sinó que també constitueixen per a ella un mitjà molt eficaç d’actuació pública, i li permet prestar auxili a persones, entitats i corporacions”. Avui, l’entitat manté intacte aquest principi. Una mostra d’això és l’aposta per potenciar la seva xarxa d’oficines rurals, que li permeten promoure la inclusió financera i fer arribar la seva Acció Social a poblacions disperses.
Moragas també considerava que les caixes d’estalvis havien de tenir una funció educadora. Per ell, impulsar la conscienciació dels obrers en la previsió, l’estalvi i les assegurances era la manera de fer una societat més justa, una societat millor. Una filosofia que encara avui perdura a l’entitat i que ha evolucionat en un Pla de cultura financera específic amb diverses iniciatives de difusió entre la població.
L’aposta per la responsabilitat social de CaixaBank des dels seus orígens és una de les principals raons per les quals l’entitat ha perdurat en el temps. La visió a llarg termini que tenien els seus valors fundacionals, modelats per Moragas, ho va fer possible.