No sempre és una voluntat la que impulsa les empreses al greenwashing. De vegades es tracta d’accions que es fan amb l’objectiu real de fer el bé, però que, tanmateix, no es materialitzen en resultats ni dades significatius. Perquè una marca es pugui definir com a sostenible, tot el seu procés de producció, inclosa la cadena logística, ha d’estar orientat i realitzat amb un impacte ambiental baix o nul.
Però com poden els consumidors reconèixer el greenwashing i protegir-se’n? I com poden les empreses evitar ensopegar-hi sense ni tan sols assabentar-se’n? Aquests últims anys, la Unió Europea ha estat treballant en una llista de pautes per definir què és realment “una activitat econòmica ambientalment sostenible”.
Confiar només en certificacions objectives i reconegudes és el primer pas, que evita deixar-se captivar per termes genèrics, com “natural”. Les afirmacions absolutes, com ara “emissions zero”, un objectiu pràcticament impossible d’assolir per a qualsevol tipus de producte o servei, també s’han d’observar amb escepticisme.
Per reconèixer el greenwashing, és important prestar atenció a:
– Ús de llenguatge vague i incert —inclosos els eslògans— o, al contrari, tan tècnic que resulti enganyós i incomprensible.
– Ús exagerat d’imatges que representin temes naturals o amb predomini del color verd per evocar el medi ambient i, per tant, el suposat interès de la marca per l’ecologia.
– Divulgació de dades ambientals no avalades per tercers o informació fàcilment disponible.
– Indicacions vagues sobre el producte, tant que el seu significat pugui ser mal interpretat pel client.
– Presència de certificacions falsificades o etiquetes falses.
Avui dia, s’estan creant comitès i organismes per detectar i denunciar irregularitats en aquest àmbit. Al Regne Unit, es va emetre el Green Claims Code el setembre del 2021. A Espanya es treballa des del 2009 en un codi d’autoregulació sobre arguments ambientals en comunicacions comercials. A França, el Govern ha adoptat una multa contra les campanyes publicitàries enganyoses, que castiga les empreses amb una quantitat de fins al 80% del cost de la campanya mateixa. Tanmateix, la primera defensa, com sempre, radica en la informació.