SOSTENIBILITAT

De Chupa Chups a CaixaBank: sis logotips famosos dissenyats per grans artistes

Temps de Lectura: 4 minuts

De Chupa Chups a CaixaBank: sis logotips famosos dissenyats per grans artistes
Avatar

CaixaBank

14 Maig, 2024


La identitat de les marques s’expressa a través dels logotips, uns símbols que, en determinats casos, assoleixen la categoria d’autèntic art. Almenys, no hi ha dubte que és així quan els seus autors són artistes de la talla de Salvador Dalí, Eduardo Chillida o Joan Miró. Aquests són alguns dels logotips més famosos que han estat dissenyats per artistes universals.

Chupa Chups, per Salvador Dalí

El que és un dels logotips més reconeixibles és, en realitat, un redisseny que es va executar en gairebé una hora sobre un tovalló de paper.

Naturalment, qui el va fer va ser Salvador Dalí, un artista universal de geni indiscutible. Li ho va encarregar l’empresa Chupa Chups el 1969 per donar suport a l’expansió internacional de la marca.

Les aportacions de Dalí van ser determinants perquè la imatge de la margarida envoltant el nom de la marca es convertís en una icona mundial.

Segons explica Brandemia, l’artista va proposar utilitzar un només color vermell sobre fons groc, utilitzar el contorn d’una flor per envoltar el logotip i situar el símbol a la part superior de l’embolcall. Una marca que ha arribat a estar present en 164 països i fins i tot ha orbitat al voltant de la Terra a bord de l’estació Mir.

Dreamworks Records, per Roy Lichtenstein

La companyia Dreamworks, fundada per David Geffen, Steven Spielberg i Jeffrey Katzenberg, va arribar a posar en marxa el seu propi segell discogràfic.

Cercava una imatge per a aquesta branca d’activitat i va decidir apostar fort: la va encarregar a un dels majors artistes pop americans, Roy Liechtenstein, famós per les seves obres inspirades en el còmic i la publicitat.

De fet, la imatge que va dissenyar el 1996 per a Dreamworks Records consistia en dues figures musicals emmarcades dins un entrepà de còmic. Va ser una de les últimes obres de Roy Liechtenstein, qui va morir només un any més tard.

Universitat del País Basc, per Eduardo Chillida

Era l’any 1982 i la Universitat del País Basc cercava un símbol que l’ajudés a identificar-se. La junta de govern de la institució va decidir encarregar-lo al genial escultor Eduardo Chillida, un dels artistes espanyols més universals i influents del segle XX.

L’artista ja havia participat prèviament en alguna campanya de suport a la creació d’una universitat del País Basc, per la qual havia dissenyat un símbol. Llavors, va decidir reprendre la tasca i donar-lo de manera altruista.

El resultat va ser un arbre negre abraçant un espai blanc, que identificaria a la UPV des de llavors. Es tracta d’un disseny que connecta de manera metafòrica amb el simbolisme de l’arbre de la ciència, la creació de coneixement i la seva difusió, i que recorda el seu icònic conjunt escultòric Pinta del vent.

Bauhaus, per Oskar Schlemmer

El logotip d’una de les escoles de disseny més influents del món, la Bauhaus alemanya, va ser dissenyat per Oskar Schlemmer, un artista total de l’avantguarda alemanya que es va incorporar al seu cos docent com a professor de diferents disciplines.

Schlemmer va ser un reconegut pintor i escultor, però va ser popular especialment per revolucionar la dansa amb el seu Ballet triàdic, estrenat el 1922 a Stuttgart (Alemanya). En ell, tres ballarins feien moviments mecànics i s’intercanviaven 18 disfresses dissenyades per l’artista. Aquests vestits inspirarien posteriorment el vestidor de David Bowie durant la seva època com a Ziggy Stardust.

Turespaña, per Joan Miró

El primer símbol abstracte creat per un artista i utilitzat per identificar la marca d’un país acaba de complir 40 anys. El sol que Joan Miró va dissenyar per a Turespaña ha contribuït decisivament a consolidar la imatge exterior d’un país que, a principis dels anys 80, volia mostrar-se al món com una democràcia disposada a rebre a tot aquell que volgués gaudir del seu clima i les seves platges.

Quan va rebre l’encàrrec el 1983, l’artista no es trobava bé de salut, per la qual cosa va acordar utilitzar elements d’unes altres obres anteriors. Per tant, el sol procedeix de la imatge d’una exposició de l’artista del 1968 i les lletres, del cartell oficial del Mundial de futbol del 1982. El resultat va ser tan espectacular i eficaç que mai no s’ha modificat.

CaixaBank, també per Joan Miró

També la famosa estrella de CaixaBank és obra de Joan Miró i, com el logotip de Turespaña, s’ha convertit en un símbol immediatament reconeixible que continua funcionant a la perfecció dècades després del seu disseny.

Va ser l’any 1979 quan “la Caixa” va decidir encarregar al pintor català una obra seva que pogués exhibir a la seva seu central de Barcelona i que, al mateix temps, permetés extreure algun element que l’entitat pogués utilitzar com a logotip. Llavors, Miró va pintar en un quadre l’estrella blava de cinc puntes, acompanyada per un punt groc i un altre vermell. Posteriorment, la va incloure en un gran tapís que va realitzar en col·laboració amb Josep Rollo.

Es tracta d’un símbol que encarna els valors de la marca, el seu esperit innovador, el seu compromís amb la societat a través de la promoció de l’art i la cultura i els territoris d’origen de l’entitat. Un logotip etern amb què els clients de l’entitat es continuen identificant 45 anys després.

Accepto les condicions d'ús.