INNOVACIÓ

L’‘story’ d’Instagram

Temps de Lectura: 5 minutos

L’‘story’ d’Instagram
Avatar

CaixaBank

05 Octubre, 2018


Tret que es visqui en una bombolla, avui dia tothom coneix i sap per a què serveix Instagram. Tanmateix, ningú no havia sentit mai aquesta paraula, una combinació de “telegrama” i “instantani”, fa amb prou feines 10 anys. Aquesta xarxa social de fotografies, i més endavant també vídeos i altres elements visuals, va néixer fa només 8 anys, el 6 d’octubre de 2010.

Van ser dos joves graduats de la Universitat d’Stanford aficionats a la fotografia, l’estatunidenc Kevin Systrom i el brasiler Mike Krieger, els qui van idear una aplicació tremendament senzilla, en un principi únicament per a iPhone, que permetia compartir molt ràpidament qualsevol tipus d’imatge. La gran innovació va ser incorporar una sèrie de filtres que milloraven notablement l’aspecte de les fotografies captades amb les càmeres de l’iPhone, que el 2010 encara deixaven força a desitjar. L’èxit va ser fulgurant: en gairebé dos mesos, l’app va superar el milió d’usuaris, i en menys d’un any, els 10 milions. Naturalment, va ser nomenada l’aplicació per a iPhone de l’any 2011.

Incorporant nous filtres en cada actualització, dos importants canvis es van produir l’abril de 2012: d’una banda, es va llançar la versió per a telèfons Android, amb la qual cosa s’arribava, per fi, a gairebé la totalitat dels smartphones existents; d’altra banda, va ser adquirida per uns 1.000 milions de dòlars pel gegant Facebook, que va prometre mantenir la seva essència i la seva independència, i no integrar-la en la seva xarxa social.

Noves funcionalitats, a poc a poc

La promesa s’ha complert a mitges: després de superar els 100 milions d’usuaris el febrer de 2013, quan encara no arribava als dos anys i mig de vida, el juny d’aquest any va introduir la possibilitat de compartir vídeos, i a l’octubre, les fotos i vídeos patrocinats, la qual cosa sí que acostava el seu model de negoci al de Facebook.

El patrocini i els vídeos publicitaris es van anar estenent al llarg de 2014 i 2015, cosa que no va impedir que el nombre d’usuaris continués creixent de forma exponencial. Instagram també va crear, durant aquests anys, aplicacions per a usos lúdics específics, com Hyperlapse (per crear vídeos accelerats) i Boomerang (vídeos curts que es reprodueixen en bucle endavant i enrere).

El 2016 van arribar moltes innovacions: en primer lloc, i davant les protestes dels usuaris puristes, a partir del març les publicacions es veurien seguint un algoritme que seleccionava el que considerava més interessant per a l’usuari, el mateix que feia des de fa temps Facebook. Això va acabar amb l’estricte ordre cronològic invers que havia mantingut fins llavors. Poc després, al maig, van néixer els perfils d’empresa, que incloïen eines analítiques i la possibilitat de convertir posts en anuncis, ampliant més encara les possibilitats d’utilitzar Instagram com a eina de màrqueting.

Una altra tendència que ha seguit és la de fixar-se en les funcionalitats de noves i petites app, copiar-ne el funcionament i integrar-les a Instagram. Així, el novembre de 2016 van néixer les retransmissions de vídeo en directe (com ho feia Periscope). Tanmateix, un dels grans èxits d’aquesta xarxa social va venir uns mesos abans, l’agost, quan es van crear les ‘stories, imatges o vídeos temporals que desapareixen al cap de 24 hores (igual que feia Snapchat).

Nascuda per a iPhone el 2010, Instagram ja supera els 1.000 milions d'usuaris

De fet, segons Phil González, fundador de Instagramers, la principal comunitat de fans d’Instagram al món, les Instagram Stories van ser un moment crucial per a Instagram i també per a Facebook. “Les Stories, que inicialment semblaven pertorbar els nostres costums a Instagram, van esdevenir el motor de desenvolupament de l’app i van aconseguir avivar, encara més, la flama de l’interès generat pels usuaris. Avui, més de 400 milions d’usuaris utilitzen cada mes les Instagram Stories. Més d’un 40% dels usuaris estan enganxats ja a aquests continguts efímers, divertits, sorprenents, generats pels usuaris i que desapareixen al cap de 24 hores. Ens permeten explicar, de forma compulsiva, coses que no explicàvem a través de les nostres fotografies o vídeos”.

Quines noves funcionalitats i nous canvis apareixeran en els pròxims anys? Passarà Instagram a ser definitivament una eina de màrqueting com la que ja pràcticament ha esdevingut el seu propietari Facebook? I sobretot, què fer amb els ja més de 1.000 milions d’usuaris de què disposa? Amb només 8 anys d’existència, a Instagram són més les preguntes que les respostes. Té tota la vida per davant.

Accepto les condicions d'ús.