INNOVACIÓ

Per què no hauries de deixar passar l’edat d’or dels podcasts

Temps de Lectura: 5 minutos

Per què no hauries de deixar passar l’edat d’or dels podcasts
Avatar

CaixaBank

01 Febrer, 2019


Fa amb prou feines tres anys explicàvem que els podcasts gaudien de bona salut. Modèstia a banda, no anàvem gaire errats, perquè avui podem parlar d’una autèntica època daurada per a aquest format, que s’ha expandit per oferir cada vegada més continguts de qualitat i ha ampliat les seves temàtiques.

Segons l’Associació per a la Investigació en Mitjans de Comunicació (AIMC), el 22% dels internautes va afirmar, el mes de juny passat, que escoltava la ràdio en diferit, és a dir, podcasts. Pot semblar una xifra encara petita, però suposa un gran pas endavant respecte a fa uns anys, quan hi havia una oferta molt petita de plataformes de podcast i ni tan sols les grans cadenes de ràdio facilitaven el consum dels seus programes en diferit.

El podcasting ha evolucionat molt en molt poc temps i, precisament per això, hem volgut recuperar la veu de Gregorio Urquía, del podcast Histocast, perquè ens expliqui els canvis que ha viscut en primera persona; no en va, aquest podcast d’història és ja un veterà del panorama espanyol, amb vuit temporades “en antena”.

“Tenim uns formats més definits, la durada és significativament més llarga i, en general, oferim millor so perquè tenim millors mitjans. Però potser els canvis més importants han estat interns, en l’organització i el flux de treball”. Urquía ofereix una de les claus del món del podcast actual: la professionalització dels continguts. El que moltes vegades va començar com un experiment entre amics o aficionats a una temàtica en concret ha derivat en programes que no tenen res a envejar a les produccions fetes per les ràdios comercials.

De fet, en molts podcasts d’èxit hi participen periodistes que venen directament de la ràdio i col·laboradors i experts en diferents matèries, que han vist en el podcasting una finestra d’oportunitat per desenvolupar amb llibertat tota mena de continguts.

Quan els podcasts van començar a creure-s'ho

És possible que no hi hagi cap data concreta que suposi un abans i un després en el podcasting espanyol, però sí que podem mirar enrere per veure els dos últims anys com un moment de creixement gairebé exponencial d’oferta i qualitat en els diferents programes. Psicologia, ciència, matemàtiques, història, literatura, cinema… No hi ha gaires àrees que no tinguin ja un o diversos podcasts setmanals específicament dedicats.

Potser una de les fites recents més significatives ha estat el llançament de Podium Podcast, una plataforma de PRISA Radio que aposta decididament per aquest format i que se suma a les conegudes iVoox i iTunes; fins i tot Spotify ja inclou una secció específica per a podcasts.

Aquesta professionalització dels podcasts d’“aficionats” o l’aposta de grans empreses de comunicació no és res més que la resposta a una demanda creixent per part de l’audiència: els oients han descobert l’enorme catàleg de podcasts en espanyol i comencen a respondre-hi de manera més que positiva: “el mecenatge dels oients ha avançat moltíssim, saben i entenen que poden agrair tantes hores d’entreteniment”. Urquía és optimista, perquè fins i tot la publicitat ha començat a créixer aquest últim any: “i n’hi haurà cada vegada més quan les marques vegin el potencial d’impacte del podcast”.

I no cal plantejar projectes molt ambiciosos o amb un gran suport econòmic al darrere per aspirar a aconseguir un bon suport de l’audiència que permeti mantenir el podcast en l’aspecte econòmic, com reflexiona Urquía: “crec que un podcast amateur amb un cert èxit avui pot cobrir costos perfectament”. Tanmateix, matisa Urquía, “arribar a guanyar-hi per dedicar-se plenament a aquesta activitat són figues d’un altre paner; és a l’abast de molt pocs o de gent que ja treballava en mitjans i ha començat la seva activitat en aquest món”.

És cert que al podcast encara li queda un llarg recorregut per assolir el nivell d’altres formats d’oci, però tant per la voluntat dels aficionats com pel desembarcament de les grans companyies, l’ecosistema del podcast en espanyol promet brindar-nos molt bons moments.

Cinc excuses per enganxar-te a escoltar podcasts

  1. Tu tries com i on els escoltes. De fet, ni tan sols necessites connexió a internet, sinó que n’hi ha prou que els baixis abans de sortir de casa per gaudir-ne en qualsevol lloc, sense limitacions de connexió.
  2. L’oferta de continguts és cada vegada més gran. Pensa un tema que t’interessi i segur que hi ha un podcast perfecte per a tu; només cal que exploris alguna de les principals plataformes de podcast en espanyol per trobar-lo.
  3. La qualitat dels podcasts no ha parat de créixer en els últims anys i alguns són ja autèntiques superproduccions de ficció, en què intervenen fins i tot actors famosos.
  4. Interactuar amb els productors de podcast és molt fàcil i, en general, posen a disposició dels usuaris nombrosos canals de comunicació perquè els ofereixis les teves impressions i els facis arribar les teves preguntes o suggeriments. Producció personalitzada? Gairebé!
  5. Vols aprendre sobre finances?, sobre programació o psicologia? Els podcasts divulgatius i educatius són una manera excel·lent de rebre formació.
Accepto les condicions d'ús.

Comentaris

Enviar comentari