SENSE CATEGORIA

Recorreguts per a corredors: com descobrir una ciutat nova

Temps de Lectura: 5 minutos

Recorreguts per a corredors: com descobrir una ciutat nova
Avatar

CaixaBank

21 Novembre, 2018


Primer s’anomenava córrer. Després va ser footing. I ara ho coneixem com a running. Sempre s’ha practicat aquest esport, però, des de fa uns anys, sembla que està de moda. Segons la darrera Encuesta de Hábitos Deportivos en España, un 30,4 % dels espanyols surten a córrer per fer exercici. Aquesta modalitat esportiva se situa en quart lloc, després del ciclisme, la natació i el senderisme o muntanyisme.

I ocupa aquesta posició destacada per moltes raons. Es tracta d’una activitat fàcil, econòmica i que aporta molts beneficis al cos. Quan correm, alliberem endorfines, calmem l’ansietat i reduïm l’estrès. A més, millora la nostra autoestima, ens sentim més actius i amb més energia. Tant l’Organització Mundial de la Salut com les autoritats sanitàries nacionals recomanen l’exercici com un dels elements principals de la medicina preventiva, sempre que es faci amb mesura i tenint en compte una sèrie de precaucions per a no convertir-lo en un perill ni en una obsessió.

Descobrir la ciutat corrent

Córrer amb moderació és bo per a la salut, però no només això. Té altres «efectes secundaris» beneficiosos que molt pocs valoren. Quan practiquem running, no deixem de recórrer la ciutat, els seus parcs, els carrers pels quals no transitem habitualment, coincidim amb veïns… Tot són avantatges!

Córrer a l’aire lliure és una oportunitat única per redescobrir la ciutat on vivim, fent el que podria considerar-se com a turisme local. Només cal proposar-se un recorregut diferent cada dia que ens permeti explorar altres camins. A més, podem ajudar-nos de l’aplicació Sports Tracker, que disposa de mapes per escollir una ruta i descobrir racons nous de centenars de ciutats.

És cert que gairebé sempre fem turisme de pressa per veure el màxim nombre de llocs en el mínim temps possible. Però això no és córrer, això és anar ràpid. Córrer és posar-se les sabatilles i la roba per suar i llançar-se als carrers per seguir un circuit inventat que ens faciliti conèixer la ciutat d’una manera diferent. Moltes persones ja viatgen amb les sabatilles a la maleta per sortir a córrer allà on van. Fins i tot hi ha tours organitzats.

El running va néixer a Londres i Nova York i més tard es va exportar a la resta de capitals del món. Avui dia es poden contractar tours per visitar ciutats com ara Roma, Lisboa, Tòquio, Berlín o París. T’imagines córrer des de la Torre Eiffel fins a l’Arc de Triomf? Aquests dos quilòmetres són imprescindibles en la ruta del guia que acompanya el grup a la Ciutat de la Llum.

Fer turisme corrent és una manera diferent de visitar els racons més famosos de la ciutat i de descobrir llocs nous, conviure amb la població local, endinsar-se en frondosos parcs amagats, conèixer altres costums i, en definitiva, viure com un veí més.

Aquelles ànimes lliures que se senten més a gust en solitari, sempre poden fer-ho sense contractar els serveis d’un tour amb guia. Per fer-ho, un bon aliat pot ser l’aplicació Runnin City, ja que permet descobrir més de 150 ciutats d’arreu del món pel nostre compte.

Val a dir que sempre és important tenir en compte certs consells abans de sortir a córrer:

  • Dur un mapa. Ara tots els mòbils disposen d’una bona aplicació que pot ajudar-nos a seguir el nostre camí. I si no, podem baixar-nos l’app Runtastic, que facilita la connexió amb Google Maps per mostrar el nostre recorregut.
  • Preparar una ruta assequible amb petits reptes per anar assolint a mesura que avança la cursa. Sempre podem preguntar a uns coneguts quin és el millor itinerari o rastrejar fòrums d’Internet. Una aplicació molt interessant per conèixer les rutes més populars de la zona on anem ésiMapMyRun.
  • Sortir de dia, amb llum suficient.
  • Circular per carrers transitats.
  • Portar la càmera. Estem fent turisme!

El running com a excusa per viatjar

Molta gent viatja per practicar esport: esquia a la neu, fa senderisme als volcans, fa surf a les platges, baixa els rius amb caiac… Però hi ha una altra opció que vincula el turisme amb l’esport que consisteix a escollir les destinacions que es volen descobrir depenent de la ciutat on se celebra una marató o una cursa popular. I participar en aquestes maratons, lògicament. Aquesta tardor presenta algunes propostes interessants, en aquest sentit.

Per exemple, a Barcelona, el 25 de novembre de 2018 se celebra la 95a edició de la mítica Jean Bouin, competició que permet als participants recórrer els carrers de la Ciutat Comtal. Es proposen dos recorreguts, de cinc i de deu quilòmetres, que ofereixen una altra perspectiva tant la muntanya de Montjuïc com de la Gran Via, de la façana litoral i del parc de la Ciutadella. Es tracta d’una de les curses populars més antigues, que acull tant esportistes federats com aficionats.

El 2 de desembre de 2018 se celebrarà la Marató València Trinidad Alfonso EDP i la 10K València Trinidad Alfonso. Aquests dies, la Ciutat dels Arts i les Ciències esdevé el centre de la festa de l’esport. A més a més, en aquesta edició s’aposta fermament per la integració, ja que s’hi inclouen quatre categories perquè puguin inscriure-s’hi persones amb discapacitat —en cadira de rodes o amb discapacitat funcional, sensorial o intel·lectual— gràcies a la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa” i de la Federació d’Esports Adaptats de la Comunitat Valenciana (FESA).

Perquè el running sigui una activitat saludable, i no un perill, convé prendre precaucions. A partir de certa edat, és recomanable fer una prova d’esforç abans de posar-se a córrer regularment. I un cop comencem, és important adequar el ritme i la intensitat a les nostres possibilitats reals. Els experts donen un consell molt pràctic i fàcil: córrer de manera que, en qualsevol moment, puguem parlar mentre ho fem. En el punt en què parlar mentre correm ens ofega la veu, és el moment de baixar el ritme. Així no ens aturarem mai.