Una scaleup és una empresa innovadora que ja ha desenvolupat el seu producte o servei, ha definit el seu model de negoci —escalable, és a dir, ampliable i repetible—, opera en el mercat i té certes característiques d’èxit i rendibilitat. Tot això li permet aspirar a un creixement internacional en termes de mercat, negoci, organització i facturació.
No existeix una definició única de scaleup, ja que les mètriques, és a dir, les característiques que la distingeixen de la startup, també varien segons la mida del context de referència, el tipus de sector en què opera i el model de negoci —B2C o B2B—.
Segons l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), una scaleup és una companyia que ha crescut a un ritme anual superior al 20 % en nombre d’empleats o en facturació durant els tres exercicis anteriors.
Per a Deloitte, les scaleups són empreses que en els primers cinc anys de vida arriben a assolir almenys els deu milions de dòlars de facturació. Finalment, el SET (Startup Europe Partnership), que és una plataforma paneuropea
d’innovació oberta dedicada a transformar startups europees en scaleups, proposa aquest esquema que serveix per saber què és una scaleup, distingir-la d’una startup i també per estandarditzar unes mètriques:
- Startups: empreses que han aixecat inversions d’entre 500.000 i un milió de dòlars en els últims tres anys d’activitat o que s’autofinancen i tenen una facturació en el mateix rang.
- Scaleups: empreses que han aixecat en els últims tres anys d’1 a 100 milions de dòlars en inversions o s’autofinancen i tenen ingressos en el mateix rang.
Hi ha qui divideix les scaleups en tres categories: “scaler”, que són empreses amb una facturació d’almenys un milió d’euros en els últims tres anys; “growth”, quan superen els 10 milions d’euros; i “rocket”, per damunt dels 50 milions d’euros.
En essència, la startup es converteix en una scaleup després d’haver validat el seu model de negoci i resolt els desafiaments d’assentament, producte i estructura. Per tant, les scaleups són startups que han assolit una massa crítica i estan a punt per convertir-se en contribuents rellevants per a l’economia, tant en termes de generació d’ingressos com de llocs de treball que ofereixen a les persones.