Des de mitjan anys 40 fins als anys 60 del segle passat, el context internacional va impulsar la natalitat en les societats desenvolupades. És el fenomen conegut com el Baby Boom. Els que van arribar al món en aquelles dècades, els baby boomers, són coneguts ara com la generació silver
En aquest post, parlem de les seves particularitats i reptes en l’àmbit econòmic, ja que el seu pes en l’economia és fonamental. De fet, ja es parla de Silver Economy.
La generació silver comença a jubilar-se. Arriben en un estat de salut òptim, ja que els avenços científics de les darreres dècades han ofert una millora en la qualitat de vida. Amb una bona situació financera, temps lliure i un bon físic, cerquen gaudir de tot allò que no van poder durant els seus anys en actiu.
Segons Marketing Directo, la generació silver «lidera el creixement del consum a Espanya per sobre de qualsevol altre segment d’edat de la població». «Supera en percentatge de despesa als més joves i són els únics que augmenten la seva despesa», afegeix l’article.
En aquest context, la Unió Europea (UE) ha identificat una oportunitat en el disseny d’una estratègia de foment del creixement econòmic amb focus en els mercats tecnològics i laborals rellevants per a aquesta població i amb l’objectiu de superar el repte demogràfic.
Amb les seves conclusions, va publicar l’informe The Silver Economy, en què situa a aquesta generació com un potent motor econòmic. El text preveu que l’any 2025, la població de més de 50 anys a la UE arribi als 222 milions de persones (el 42,9 % de la població europea) i tindrà una capacitat de despesa de 5.000 milions d’euros.
L’estudi Growing the Silver Economy in Europe, també publicat per la UE, assenyala oportunitats vinculades a l’augment de la despesa pública. Així mateix, apunta l’oportunitat en l’oferta de productes i serveis relacionats amb l’envelliment de la població.
Des de la telemedicina, assistència presencial o benestar a l’Internet de les Coses (IoT) dibuixen infinites possibilitats per a aquesta mena de consumidor. L’oci, l’esport o el turisme també presenten innombrables possibilitats per a una generació sense obligacions professionals.
L’impacte actual de la Silver Economy és palpable: manté 4,4 milions de llocs de treballs al nostre país, segons recull l’informe La economía de la longevidad en España, elaborat per Oxford Economics i la Universitat de Salamanca per al CENIE (Centre Internacional sobre l’Envelliment).