Les eines que es poden fer servir en aquesta estratègia són variades: la desestacionalització del turisme, la conscienciació sobre la cura del patrimoni històric o fins i tot l’elecció dels mitjans de transport més respectuosos amb el medi ambient en són només algunes. En aquest sentit, Administració i indústria ja han posat fil a l’agulla per desenvolupar diferents mesures que ajudin a aconseguir la sostenibilitat en el sector.
Es tracta d’esforços que ja comencen a donar resultats. Per exemple, en el cas de la Comunitat Valenciana, el seu sector turístic opina que els clients que la visiten són força adequats per al desenvolupament d’un turisme sostenible, segons un informe elaborat per ESADE i presentat juntament amb CaixaBank. A Andalusia, aquest mateix estudi indica que els seus hotelers aposten fortament per la biodiversitat, fent-la compatible amb el sol, la platja i les ciutats monumentals. A més, el sector turístic a Espanya aposta cada cop més per la qualitat en la seva oferta, una estratègia a la qual els turistes responen de manera positiva, segons l’últim Informe sectorial de turisme de CaixaBank Research.
També les entitats financeres poden aportar molt a aquesta aposta del turisme per assolir la seva sostenibilitat. En el cas de CaixaBank, és el primer banc europeu que forma part de l’Organització Mundial del Turisme com a membre afiliat, un nomenament que reflecteix el seu compromís a l’hora de promoure un desenvolupament del turisme sostenible, clau per contribuir als Objectius de Desenvolupament Sostenible.
A més, la divisió CaixaBank Hotels&Tourism dona suport a les empreses del sector mitjançant finançament, amb línies específiques per impulsar la seva dinamització i una sensibilitat especial envers els projectes que contribueixin tant a la sostenibilitat mediambiental com a la inclusió social.
L’any passat (2019), l’entitat va concedir 3.336 crèdits per un valor total de 2.186 milions d’euros per a projectes d’aquest sector, un 16% més. I aquest 2020, ha atorgat el seu Premi a la Responsabilitat Social Corporativa 2020 a Meliá Hotels International pel seu projecte CO2perate, d’optimització dels seus recursos per reduir emissions i consum d’aigua i potenciar el consum d’energies renovables.
Aconseguir un turisme de qualitat i sostenible és una tasca en què ens hem d’implicar tots. Maximitzar la satisfacció dels turistes, així com el benestar de comunitats i ecosistemes, no només és un objectiu desitjable, sinó també assolible.