Avui, 14 de novembre, se celebra el Dia Mundial de la Usabilitat. Aquesta efemèride, que sempre se celebra el segon dijous de novembre, neix el 2005 de l’Associació de Professionals de la Usabilitat per conscienciar sobre la importància de dissenyar productes centrats en l’usuari i que siguin fàcils d’utilitzar.
Encara que el terme «usabilitat», que procedeix de l’anglès usability, no està inclòs al Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans, s’utilitza amb molta freqüència en el camp de la informàtica i la tecnologia. No obstant això, també té la seva aplicació en altres disciplines com l’educació, la salut o la comunicació. Aquest neologisme fa referència a l’experiència que té un usuari en interactuar amb un producte o sistema i mesura si l’ús d’aquest producte ha resultat fàcil, còmode, ràpid, fiable i intuïtiu.
Per dissenyar un servei «usable» és fonamental posar-se al lloc del client i situar la seva experiència d’ús al centre de les decisions. Per això és molt important tenir en compte aspectes com els temps d’espera, el grau d’atenció que requereixi el producte o servei i, sobretot, l’experiència del primer ús per garantir una bona «usabilitat». Cal no oblidar que la «usabilitat» pretén fer la vida més fàcil i humanitzar la tecnologia. Si el resultat de l’experiència de l’usuari és positiu, és molt freqüent que la persona torni a gaudir dels avantatges del producte i fins i tot en recomani l’ús.
Avui, en el marc d’aquest Dia Mundial, se celebren multitud d’esdeveniments a tot el món on es reuneixen professionals, educadors, ciutadans i grups governamentals per assegurar que els serveis i productes que es desenvolupin estiguin centrats en les persones i siguin fàcils d’utilitzar.
Aquest any, el tema del Dia Mundial de la Usabilitat és «Dissenyar per al futur que volem» i està inspirat en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. Els professionals de la «usabilitat» han de dissenyar de manera responsable per garantir que l’accés al món digital sigui còmode i intuïtiu per a tots i tenint en compte el medi ambient.
Per part seva, CaixaBank ha demostrat la seva aposta per l’accessibilitat en complir el nivell d’accessibilitat A en el seu servei de banca en línia, i el nivell AA per al seu portal d’Internet. A més, gràcies al projecte APSIS4all, l’entitat ha desenvolupat una solució perquè totes les persones, independentment de les seves necessitats i preferències, puguin operar de manera autònoma en qualsevol caixer.
Un altre exemple de l’aposta de CaixaBank per la «usabilitat» són els caixers amb reconeixement facial, una iniciativa per la qual ha rebut el premi de la revista The Banker al millor projecte tecnològic de l’any.