Plantejar-se avui la compra d’un cotxe nou no és tan senzill com fa uns anys. Els avenços en tecnologia i en legislació se succeeixen amb tanta rapidesa que sorgeixen els dubtes.
“Compro un cotxe elèctric ara o m’espero una mica?” o “si compro un cotxe de combustió, ja hi podré circular d’aquí a uns anys?” són algunes de les més habituals.
Aquesta incertesa en el consumidor és el brou de cultiu per a un efecte Osborne de manual. És a dir, una caiguda de les vendes en l’oferta actual de productes provocada, en una gran part, per l’expectativa d’una pròxima tecnologia més avançada i amb més bones prestacions.
Per què es coneix així l’efecte Osborne? Deu el nom a la companyia Osborne Computer Corporation, una empresa que comercialitzava productes informàtics els anys vuitanta del segle passat.
Aquesta companyia es va fer popular per haver anunciat massa aviat el llançament d’un nou model d’ordinador portàtil que superaria en capacitats el que comercialitzava llavors.
Revelar les seves intencions abans de tenir el producte en venda va provocar un enfonsament en les vendes de la seva gamma actual. El motiu? Els consumidors van decidir endarrerir la compra d’un ordinador nou fins que no estigués disponible el model nou. Una caiguda de vendes que se suposa que va portar l’empresa a la fallida.
Aquesta és la història que s’explica sobre l’Osborne Computer Corporation i per la qual s’anomena així l’efecte Osborne, un concepte habitual en els àmbits del màrqueting i les vendes. Però potser no és tan fidel a la realitat com es pensa.
De fet, alguns autors posen en dubte la veracitat de la història. Tot i que sí que hauria provocat una davallada de les vendes de la companyia, en realitat s’haurien recuperat amb l’entrada en el mercat de l’ordinador nou. La fallida es deuria a altres motius relacionats amb problemes de fabricació o qüestions internes.
Tot i que aquest efecte en el consum derivat d’anuncis abans d’hora és real i pot arribar a posar en dificultats algunes empreses, de fet no es coneixen casos rellevants en què una companyia realment vagi sofrir una fallida a la bancarrota per aquesta causa. De fet, els preanuncis són una pràctica habitual entre les grans companyies tecnològiques.
Si parlem de mercats, el de l’automòbil sembla que viu un efecte Osborne, tot i que aquest no és pas l’únic factor que influeix en la caiguda de les vendes de vehicles nous.
D’altres, com ara l’evolució dels preus dels models o les restriccions reguladors, com comentàvem al principi, també hi influeixen.
Tanmateix, l’expectativa de nous avenços en qüestions com les bateries dels vehicles elèctrics o la implantació de més infraestructures de recàrrega pot estar relacionada amb certes tendències relacionades amb el parc mòbil.
N’és una l’antiguitat mitjana, que ja supera catorze anys a Espanya. Segons els fabricants de vehicles, això es pot deure al fet que els consumidors endarrereixen la compra d’un vehicle nou a causa de la confusió que hi ha al voltant del cotxe elèctric.
Per exemple, poden preferir adquirir-ne un de més vell i barat, en espera que s’aclareixi el panorama respecte a les tecnologies futures. Una dada: avui ja es venen a Espanya el doble de cotxes usats que de nous.
El mercat de les consoles per a videojocs és un altre escenari tradicional de l’efecte Osborne. És habitual que l’anunci d’un model més avançat faci caure les vendes del que està en venda en aquell moment.
Així va ocórrer amb la transició de la consola PS4 a la PS5 o de la Xbox One a la Xbox Series X. Ni tan sols el fet que els aparells que sortirien del mercat fossin més barats que mai no va aconseguir evitar l’enfonsament de les vendes. Els consumidors, simplement, s’estimaven més esperar fins al llançament dels aparells nous.