El 23 de novembre torna a ser Black Friday, que cada any se celebra l’endemà de quart dijous de novembre. O, per dir-ho d’una altra manera, l’endemà del Dia d’Acció de Gràcies als Estats Units. Però quin és l’origen d’aquesta celebració comercial que aquests últims anys ha pres tanta força a tot el món?
Tot i que hi ha diversos esdeveniments històrics que han rebut el nom de divendres negre, entre d’altres la crisi financera que va començar un divendres de setembre del 1869, sembla que l’origen més immediat del Black Friday actual es remunta només a la dècada dels anys cinquanta del segle XX, quan la policia de Filadèlfia feia servir aquest terme per descriure el gran embús de persones i vehicles que es produïa als carrers l’endemà d’Acció de Gràcies. L’expressió es va popularitzar a partir del 1966, quan va aparèixer publicada en un anunci, i amb el temps s’ha acabat aplicant, més que al dia en si, als descomptes que fan els comerços durant aquest dia.
Considerat des de la dècada dels 2000 com l’inici no oficial de la campanya de vendes de Nadal, la seva importància no ha parat de créixer, especialment en les compres en línia. L’experiència s’ha ampliat també al dilluns següent, el Cyber Monday, dedicat a descomptes en productes tecnològics, i últimament el ciberdilluns ha arribat fins i tot a superar les vendes del Black Friday. L’any passat, per exemple, el volum de vendes als Estats Units durant el període va ser de 6.590 milions de dòlars el Cyber Monday, 5.030 milions el Black Friday i 2.870 milions durant el Dia d’Acció de Gràcies. Sumats, més de 14.000 milions de dòlars.