Té el poder de transformar la vida de les persones i de les institucions. Fins i tot Espanya s’ha convertit en una de les grans potències mundials en aquesta qüestió. La seva rellevància és indubtable, tanmateix, el voluntariat corporatiu no és un concepte molt conegut entre els ciutadans.
Es tracta d’una activitat que exerceix un doble impacte sobre la societat i els negocis. A més, s’ha convertit en una de les principals portes a través de les quals els ciutadans s’acosten per primera vegada al voluntariat. Aquestes són algunes de les raons per les quals val la pena promocionar-lo.
Un objectiu pel qual treballa Voluntare, una de les xarxes de voluntariat corporatiu més rellevants a Espanya i Llatinoamèrica, de la qual l’Associació Voluntaris de “la Caixa” n’és soci director. Voluntare està present en 25 països, amb 40 socis empresarials i 45 ONG, que agrupen més de 500 000 voluntaris. Distingida per l’ONU el 2018 amb el premi IMPACT2030 Innovation Awards, aquesta organització promou l’única formació universitària en gestió del voluntariat corporatiu que existeix al món, i ha aconseguit que la mateixa Llei del Voluntariat espanyola inclogués les empreses com a referents en la promoció d’aquest tipus d’activitats.
Juan Ángel Poyatos és el màxim responsable de Voluntare. Aquest professional ha estat involucrat en el sector del voluntariat corporatiu a Espanya des que amb prou feines era una activitat marginal i és un testimoni privilegiat de la seva evolució. I afirma: “Espanya és el segon país del món on més s’aposta pel voluntariat corporatiu, només per darrere dels Estats Units i això és un èxit molt important”.
Com ha evolucionat el voluntariat corporatiu a Espanya per arribar a aquest punt?
Des que vam celebrar a València el I Congrés Internacional de Voluntariat Corporatiu l’any 2008, aquest concepte ha passat de la irrellevància i el desconeixement, a convertir-se en una de les principals activitats que permet les persones accedir al voluntariat. Això vol dir que són les empreses les que faciliten aquest acostament.
També s’ha passat d’un escenari inicial de cert recel, en què moltes ONG no volien treballar vinculades a empreses, a un altre de cooperació. En aquest sentit, Voluntare va funcionar durant anys com a espai de diàleg i, amb l’esforç de tots, s’han aconseguit establir relacions molt sòlides i interessants entre companyies i entitats socials.
Jo viatjo fora d’Espanya molt sovint, i quan comparteixo experiències i iniciatives que es promouen en el nostre territori percebo una sorpresa important. Sens dubte hi té molt a veure que existeixin referents com CaixaBank, que manté una gran implicació amb aquest concepte.
Quins avantatges aporten les empreses a les entitats socials a l’hora de col·laborar-hi?
Les companyies solen aportar perfils molt qualificats, que proporcionen a les ONG coneixement i experiència. Mentre el voluntariat clàssic és més assistencial, el corporatiu té una major capacitat d’influència sobre el funcionament de la mateixa ONG.
Amb tot, en el voluntariat corporatiu també existeix una part assistencial per a aquelles persones que prefereixin aquesta opció. De fet, sol ser el punt de partida que permet els empleats iniciar-se en aquestes activitats. Se sol començar per tasques més senzilles per passar després a unes altres de major impacte, que poden arribar a promoure canvis importants en les entitats socials.