ECONOMIA

Preguntes i respostes sobre la factura electrònica per a autònoms

Temps de Lectura: 4 minuts

Preguntes i respostes sobre la factura electrònica per a autònoms
Avatar
CaixaBank


Què és la factura electrònica? És obligatòria ja per a autònoms? Quan ho serà? Quins autònoms es veuran obligats a utilitzar-la?

Són molts els dubtes que hi ha entre els autònoms sobre la factura electrònica. En aquest article, intentarem respondre alguns dels més habituals.

Què és la factura electrònica?

Una factura electrònica és l’equivalent a una factura en paper, però es diferencia d’aquesta en el fet que ha estat emesa en format digital. És a dir, es tracta d’un document que reflecteix informació sobre una compravenda de béns o serveis expedit i rebut per mitjans electrònics. S’utilitza per donar validesa fiscal i legal a l’operació.

Vist així, molts autònoms es preguntaran què té d’especial, ara, una cosa que ja fa temps que utilitzen. Efectivament, és habitual que aquests treballadors emetin i rebin factures en format PDF o altres equivalents, sense necessitat d’imprimir-les.

És més, la factura electrònica ja fa diversos anys que està regulada i fins i tot és obligatòria per a operacions amb el sector públic.

Per què es parla ara tant sobre la factura electrònica per a autònoms?

El que passa ara és que en els últims anys s’ha aprovat una sèrie de normes que afecten la facturació electrònica d’empreses i autònoms amb el sector privat. Les més importants són la llei crea i creix i la llei antifrau.

En la pràctica, aquestes normes els obligaran a implantar la facturació electrònica en la immensa majoria dels casos i també a dir adeu a les factures en formats com PDF o Excel.

De fet, les factures s’hauran de generar en un format estructurat per garantir-ne l’autenticitat i la integritat, entre altres qüestions. També s’hauran d’enviar en temps real a Hisenda a través del sistema Verifactu de l’Agència Tributària.

Aquest és un procediment amb què estan familiaritzats molts autònoms del País Basc, que ja fan servir el sistema Ticket BAI, amb un funcionament similar al de Verifactu.

És obligatòria ja la factura electrònica per als autònoms?

Encara que hi ha lleis que així ho indiquen, els autònoms no estan obligats encara a emetre factures electròniques i a comunicar-les en temps real a Hisenda. Això és així perquè encara falta normativa per aprovar, com la que establirà els terminis de la llei crea i creix.

Això sí, no s’ha d’abaixar la guàrdia. El Ministeri d’Economia ja està fent els últims retocs al reglament que concretarà aquesta informació.

Des de l’aprovació d’aquest reglament, els terminis d’adaptació a la facturació electrònica seran els següents: un any per als autònoms que facturin més de vuit milions d’euros a l’any i dos anys per als qui tinguin una facturació inferior.

Convé no oblidar que l’ús del sistema Verifactu, que es regeix per un altre reglament que ja ha estat aprovat, serà obligatori a partir de l’1 de juliol de 2025.

Quins autònoms hauran d'utilitzar la factura electrònica?

La llei crea i creix obligarà totes les empreses i autònoms a emetre factures electròniques en les seves relacions comercials amb altres empreses i autònoms. Així ho indica l’article 12.

Què significa això? Bàsicament, que qualsevol autònom o empresa, independentment de la seva mida o facturació, haurà d’emetre, enviar i rebre factures electròniques de conformitat amb la legislació. Tanmateix, també comporta algunes excepcions, llevat que el futur reglament indiqui el contrari.

Quins autònoms podrien estar exempts d'utilitzar la factura electrònica?

Professionals que només treballen amb clients finals

A falta que s’aprovi el nou reglament, una de les possibles excepcions serien els professionals i les pimes que només treballin amb clients particulars. Segons la llei, no estarien obligats a utilitzar la factura electrònica amb ells.

Això sí, aquests mateixos professionals i empreses també hauran d’utilitzar un sistema de factura electrònica en les seves relacions amb els seus proveïdors. El motiu? Que aquests estaran obligats a utilitzar-la per vendre a empreses i autònoms. Per tant, al final, la gran majoria d’aquests negocis també hauran de passar-se a la facturació electrònica.

Autònoms que treballen amb clients i proveïdors estrangers

D’altra banda, com que la llei només s’aplica a relacions comercials a Espanya, els autònoms i les empreses no estaran obligats a fer facturació electrònica per a operacions amb clients o proveïdors estrangers.

Autònoms que facturen a l'Administració i altres sectors

Encara que la facturació electrònica és obligatòria des de fa anys per a les transaccions amb el sector públic, hi ha algunes excepcions. Una és la dels autònoms que són persones físiques, que no estan obligats a fer-la. La llei crea i creix no els afecta, ja que només regula les operacions comercials del sector privat.

En la pràctica, la major part dels autònoms que estan inclosos en aquestes possibles excepcions hauran d’utilitzar un sistema de facturació electrònica perquè els seus proveïdors o clients sí que estaran obligats a fer-ho.

Accepto les condicions d'ús.