ECONOMIA

L’efecte Swift: com la gira “The Eras Tour” pot impulsar l’economia

Temps de Lectura: 3 minuts

L’efecte Swift: com la gira “The Eras Tour” pot impulsar l’economia
Avatar

CaixaBank

25 Juliol, 2023


La compositora i cantant americana Taylor Swift (EUA, 1989) és una de les estrelles més aclamades del món. Es posiciona com la dona amb més números 1 a les llistes d’èxits de EE.UU. de la història, té 100 milions d’oients mensuals a Spotify i 53,2 milions de subscriptors a YouTube. A més, té legions de fans per tot el món que s’autodenominen swifties, i qualsevol detall de la seva vida es comenta fins a l’extenuació, cosa que genera trending topics sovint.

Actualment es troba en la seva sisena gira mundial, The Eras Tour, després de quatre anys de parada en què no ha deixat de gravar música: ha llançat quatre nous àlbums que ara toca en directe. Aquesta gira va arrencar el març de 2023 als EUA i compta amb 131 concerts, un a Espanya, després d’una dècada sense trepitjar el nostre país.

La demanda d’entrades a tot el món ha provocat que fins i tot s’hagi hagut de fer un sorteig per poder adquirir-les, com ha succeït amb la taquilla del concert del 30 de maig de 2024 previst al nou estadi Santiago Bernabéu de Madrid, amb aforament per a 65.000 persones.

Només els registrats al club de fans de Swift han participat en el sorteig de codis que permetien la compra posterior d’entrades a la companyia oficial de tiquets, amb preus entre 70 i 600 euros, que han volat en només 24 hores. Tot i que la revenda és il·legal a Espanya, El Confidencial afirma que ja s’ofereixen entrades per a aquest concert per 8.000 euros.

Segons les dades del grup de seguiment de concerts Pollstar, The Eras Tour ja ha recaptat més de 267 milions d’euros. S’espera que la gira ingressi prop de 1.000 milions a mesura que s’hi vagin afegint dates, recull l’NBC.

Impacte econòmic dels "swifties" en el turisme

Fins al concert de Swift a Madrid el 2024 queda molt de temps, però els efectes de la seva gira ja estan fent parlar en l’àmbit econòmic. Un informe de la Reserva Federal dels EUA l’assenyala com a revulsiu de l’economia estatunidenca, afegeix l’NBC.

Després que Swift oferís tres concerts el maig a la ciutat de Filadèlfia (Pennsilvània, EUA). la Fed apuntava: “Malgrat la lenta recuperació del turisme a la regió en general, el mes de maig va ser el més sòlid per als ingressos hotelers a Filadèlfia des de l’inici de la pandèmia, en bona part a causa de l’afluència de convidats als concerts de Taylor Swift a la ciutat”.

Prèviament, l’Administració de la ciutat de Cincinnati (Ohio, EUA) va valorar que el concert que fa oferir-hi la cantant va suposar 2,3 milions d’euros en beneficis per a l’hostaleria local en aquell cap de setmana, mentre que els beneficis dels hotels del comtat van ser de 4,7 milions d’euros.

Segons l’Oficina de Turisme de Cincinnati, “l’impacte econòmic que ha generat Swift és sorprenent, ja que els seus fans viatgen des de tot arreu per assistir als seus concerts, i omplen hotels, restaurants i atraccions locals. La influència de Swift en el turisme és un testimoni de la seva capacitat per captivar el públic i impulsar el creixement econòmic”.

Així mateix, altres ciutats de la gira The Eras Tour on Swift ja ha ofert els seus concerts informen dels mateixos efectes. L’Oficina de Turisme de Chicago va anunciar que la ciutat havia batut rècords d’ocupació hotelera coincidint amb el concert de l’artista que, per cert, va esgotar entrades (unes 68.000), cosa que s’ha repetit en altres ciutats destacades dels Estats Units, com, per exemple, a Boston.

D’altra banda, QuestionPro valora l’impacte econòmic de The Eras Tour en 4.000 milions d’euros en l’economia estatunidenca, essencialment, en el sector turístic, segons recull la CBC.

Impulsarà l’economia?

Els experts han rebut amb entusiasme l’anunci de Swift de noves dates a Austràlia. “Només els concerts a Sydney i Melbourne impliquen que vindran swifties d’altres estats australians i Nova Zelanda, ja que Swift no hi farà cap concert, i això estimularà el turisme”, expliquen a The Guardian.

“La bona notícia és que l’impacte dels set concerts probablement no estimularà la inflació, almenys no d’una manera que afecti les taxes d’interès”, subratlla. Però què passa amb la inflació?

L’ombra de la inflació sobre les grans dives

La resposta a The Eras Tour, amb fans desplaçant-se grans distàncies per seguir la gira, implica un desemborsament considerable per als consumidors: no només suposa el preu de l’entrada, sinó despeses de pernoctació, desplaçament, etc. Tota una exhibició de força dels consumidors en un període d’inflació que els economistes fins i tot han batejat amb el nom de Swiftonomics, que pot afegir un efecte no desitjat a l’impacte que hem vist anteriorment.

L’actuació, fa poc, d’una altra artista, Beyoncé, a Estocolm, ho ha posat de manifest, i es relaciona l’actuació amb la inflació sueca coincidint amb el seu concert.

Per bé que aquesta mètrica va caure per sota del 10 % el mes de maig, els economistes esperaven un descens més pronunciat. “El començament de la gira mundial de Beyoncé a Suècia sembla haver afectat la inflació del mes de maig”, va indicar l’economista Michael Grahn, que va relacionar l’actuació amb un augment percentual de la inflació d’entre 0,2% i 0,3% punts pels preus de l’hostaleria.

Accepto les condicions d'ús.