El resultat de totes aquestes tendències són oficines més sostenibles, tecnològiques i properes que ofereixen molt més que transaccions financeres.
D’aquesta manera, els clients es troben cada vegada més amb espais en què poden rebre assessorament personalitzat de manera àgil, assistir a sessions de formació que els ajudin a gestionar les seves finances o fins i tot fer networking. Tot això, a més, es fa en un entorn que redueix cada vegada més l’impacte ambiental i l’empremta de carboni generada per la seva activitat.
Les oficines bancàries aspiren, així, a convertir-se en llocs de trobada que aportin valor de debò als clients amb l’ajuda de la tecnologia. De fet, són molts els avenços que avui s’implanten en aquests espais i formen part d’un procés de millora contínua. Aquests són alguns dels avenços que estan duent a terme les entitats amb l’objectiu de millorar l’experiència del client:
Acollida digital
Algunes oficines bancàries ja incorporen un servei d’acollida digital que anuncia l’arribada del client a les instal·lacions. Es basen en l’ús de noves tecnologies, com per exemple la tecnologia NFC, i permeten al nouvingut avisar el seu gestor de la seva presència a les instal·lacions. Per fer-ho, només has de fer un gest molt simple: prémer un botó en el seu propi smartphone o acostar-lo a un dispositiu col·locat a l’entrada.
Aquest és un avenç que millora els fluxos de treball a l’oficina i l’experiència de la visita al client, ja que permet conèixer amb antelació l’aforament de l’oficina o els temps d’espera.
L’ús de tauletes tàctils per part dels gestors, que poden accedir d’un cop d’ull a la informació rellevant sobre el client, també contribueix a oferir un servei més personalitzat i optimitzat.
Un entorn agradable
Millorar l’experiència del client implica, a més de qualitat en l’atenció personal, oferir un entorn en el qual l’usuari pugui sentir-se realment a gust.
Per això, les entitats també estan cuidant al detall tots els aspectes relatius al disseny d’interiors: espais creats per a una relació propera i de confiança amb el client, on poder compartir la informació de manera transparent, amb diferents nivells de confidencialitat; espais amb un interiorisme funcional i contemporani, amb l’ús de tècniques d’aparadorisme per presentar les novetats comercials o racons on poder-se prendre amb tranquil·litat un cafè amb el gestor.
Així, en aquesta línia de confort ambiental, ja es poden trobar espais que utilitzen grans pantalles per mostrar imatges d’entorns naturals als clients i potenciar la sensació de trobar-se en un “oasi urbà”. Fins i tot s’usen fragàncies dissenyades en exclusiva i ambientació sonora especial per a aquests espais.
Accessibles per a tots
Una altra de les característiques de l’oficina bancària del futur és l’accessibilitat. Es tracta que l’oficina sigui un espai en què qualsevol persona pugui accedir a serveis bancaris en igualtat de condicions.
Per fer-ho, les oficines tendeixen a eliminar barreres físiques i sensorials que puguin dificultar l’accés a les instal·lacions o als productes i serveis a gent gran o aquelles que tinguin alguna discapacitat.
En aquest objectiu, la tecnologia també resulta de gran ajuda. Per exemple, el centre All in One que CaixaBank ha inaugurat aquest any a Madrid incorpora novetats com un bucle magnètic que permet reduir les interferències del soroll ambient per ajudar les persones amb dificultats auditives.
També disposa de plans en braille amb les diferents zones i espais, així com terra en relleu als accessos. A més, cada vegada més caixers automàtics disposen de prestacions d’accessibilitat: vídeos informatius en llenguatge de signes, opcions guiades per veu per a persones cegues o menús fàcils amb una tipografia de mida més gran i alt contrast pensats per al col·lectiu sènior.
Un espai, moltes funcions
Una altra de les tendències principals que s’observen a les oficines és la transformació en espais multifunció. Així ho reflecteix Funcas, que apunta de quina manera aquestes instal·lacions deixen de ser espais orientats de forma prioritària a fer transaccions financeres.
Ara, s’estan reconvertint en llocs on els clients poden assistir a esdeveniments, fer networking, rebre formació o fins i tot gaudir relaxadament d’un cafè amb el seu gestor.
Es tracta de reconfigurar el concepte de sucursal bancària per convertir-lo en un espai tecnològic que aporti un nou valor als clients.
Allà, els clients poden trobar-se amb els seus gestors en un entorn amigable i funcional, a la vegada que mantenen la capacitat de fer transaccions a les zones cada vegada més desenvolupades d’autoservei, amb caixers automàtics que permeten fer tota mena d’operacions, i incorporen nous serveis i funcionalitats que faciliten una interacció més intuïtiva i fluida, com les basades en tecnologia biomètrica.
Oficines més sostenibles
El compromís de les entitats amb el medi ambient es trasllada cada vegada més a les oficines. A l’hora de dissenyar aquests espais, tan important és la funcionalitat com la sostenibilitat.
Aquesta és la raó per la qual les solucions de domòtica capaces de monitorar el consum d’energia formen part cada vegada més d’aquests espais.
Un ús cada vegada més baix del paper o l’optimització d’il·luminació i climatització, així com l’ús d’energies procedents de fonts renovables, són cada vegada més habituals a les oficines bancàries; també ho és la posada en marxa d’iniciatives d’economia circular com, per exemple, la donació de materials que queden obsolets —com mobiliari o equips informàtics— per fomentar-ne la reutilització.