SOSTENIBILITAT

Quatre raons per incorporar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a la teva empresa

Temps de Lectura: 5 minutos

Quatre raons per incorporar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a la teva empresa
Avatar

CaixaBank

21 Agost, 2017


Ho avançàvem a principis d’any: els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) serien una de les tendències que marcaria el full de ruta del 2017 en matèria de RSC. Però… què són exactament els ODS?

Els ODS configuren els 17 objectius establerts en l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, acordada el 2015 per les Nacions Unides. A través d’aquests objectius, els països dirigiran els seus esforços per posar fi a la pobresa, reduir la desigualtat i lluitar contra el canvi climàtic.

Ara bé, assolir aquests objectius requereix la col·laboració dels diferents sectors i agents socials, ja sigui el sector públic, el privat o el tercer sector, i fins i tot de la mateixa ciutadania. Els ODS suposen un repte i una oportunitat.

En aquest context, les empreses poden i han de tenir un paper actiu en la consecució dels ODS, i crear i comercialitzar solucions sostenibles i escalables; i és que ja no és només qüestió de minimitzar els riscos socials i mediambientals, sinó de crear un model econòmic que transformi l’actual en un de més compromès amb el desenvolupament.

Per què és important incorporar els ODS a l’empresa?

La Càtedra de CaixaBank de Responsabilitat Social Corporativa ha publicat el Quadern “Empresa i objectius de desenvolupament sostenible” en què es posa de manifest per què es fa essencial que les empreses incloguin els ODS en la seva estratègia:

  • Plantegen un desafiament que afecta tothom. Les temàtiques que recullen els ODS es corresponen amb les preocupacions i els reptes dels diferents grups d’interès en l’àmbit mundial. Sense atendre aquestes necessitats, les empreses difícilment podran definir avui dia la seva estratègia comercial i desenvolupar el negoci.
  • Compleixen un deure ètic i social. Com a part activa de la societat, les empreses han de contribuir a la millora social (“les persones, el planeta i la prosperitat”, tres dels eixos al voltant dels quals gira l’Agenda 2030). Amb creativitat i innovació́, les empreses poden resoldre els problemes relacionats amb el desenvolupament sostenible i la responsabilitat social (treball digne, apoderament de la dona, inversió́ en recerca i desenvolupament, protecció́ del medi ambient, transparència i rendició́ de comptes), que van més enllà de l’àmbit merament econòmic.
  • Obren noves oportunitats. La consecució dels ODS crearà l’escenari idoni perquè el sector privat pugui desenvolupar la seva activitat: mercats estables, regulats i competitius, sistemes financers transparents i institucions ben governades, primeres matèries i energia accessibles, consumidors amb poder adquisitiu i treballadors qualificats.
  • Noves aliances i beneficis. Els ODS afavoreixen aliances publicoprivades per al desenvolupament, el foment de cadenes de valor integrades i la incorporació́ dels consumidors en mercats emergents. Per això, les empreses podran capitalitzar nombrosos beneficis, com nous mercats, oportunitats de negoci, relacions més estretes amb els grups d’interès, estratègia més focalitzada i millor acompliment del personal.
Empresa i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

Com integrar els ODS en l’estratègia empresarial

Alhora que l’ONU donava a conèixer els seus ODS, la Global Reporting Initiative, el Pacte Mundial de les Nacions Unides i el Consell Empresarial Mundial per al Desenvolupament Sostenible publicaven la SDG Compass, una guia que explica com es tradueixen els ODS en l’àmbit empresarial en cinc passos:

  1. Entendre els ODS: en primer lloc, l’empresa s’hi familiaritzarà, coneixerà en què consisteix cadascun dels objectius i comprendrà les oportunitats i les responsabilitats que individualment i col·lectivament representen per al negoci.
  2. Prioritzar: no tots els ODS seran igualment rellevants per a l’empresa o no s’hi tindrà la mateixa capacitat d’influència. L’empresa ha de conèixer amb quins processos, tecnologies, productes i àrees de millora compta per contribuir als ODS.
  3. Establir objectius: traduir els ODS a objectius empresarials, integrats en l’estratègia del negoci.
  4. Integrar: la sostenibilitat ha de formar part de l’activitat principal i de la governança de la companyia. És fonamental incorporar les metes de desenvolupament sostenible a totes les funcions de l’empresa.
  5. Informar i comunicar: convé que les empreses donin a conèixer obertament als grups d’interès la incorporació́ dels ODS en la seva línia d’actuació́.

CaixaBank, a través de la seva activitat financera i de la seva acció social, contribueix a la consecució de tots els ODS. Per a alguns, com el relacionat amb les energies renovables, col·labora de forma indirecta a través del finançament. Per a d’altres, com el de la fi de la pobresa, col·labora de manera directa a través de MicroBank, únic banc de microcrèdits a Espanya i referent europeu.

En aquest sentit, des de l’any 2012, CaixaBank ocupa la presidència de la Xarxa Espanyola del Pacte Mundial, de manera que amplia el seu compromís amb la difusió i la implantació dels seus deu principis, basats en drets humans, laborals, mediambient