ECONOMIA

Uber, WeWork i Theranos: tres sèries sobre l’auge i caiguda dels seus creadors

Temps de Lectura: 3 minuts

Uber, WeWork i Theranos: tres sèries sobre l’auge i caiguda dels seus creadors
Avatar

CaixaBank

23 Maig, 2022


Tots tenim en ment èpiques històries de superació d’empreses tecnològiques, com la creació de Microsoft, que va néixer en un humil garatge amb Bill Gates i Paul Allen, allà per 1975.

Des de llavors, tot emprenedor tecnològic cerca personificar aquesta història inspiradora que marcarà a una generació.

Aquestes narratives s’han convertit en material per a pel·lícules i sèries. Durant els últims mesos, diferents plataformes han estrenat formats que ens parlen d’emprenedors, startups i models de negoci.

Et proposem tres produccions que aprofundeixen en la història d’Uber, WeWork i Theranos i en les personalitats controvertides dels seus creadors.

«Super Pumped: La batalla per Uber»

Si hi ha una empresa que hagi liderat els canvis en els paradigmes de mobilitat, economia col·laborativa, competència o drets laborals en l’última època, aquesta ha estat Uber. Fins i tot ha aconseguit que encunyem el terme uberització per parlar de plataformes digitals que faciliten el peer-to-peer entre clients i proveïdors d’un servei i que tendeix a abaixar els preus per desfer-se dels seus competidors.

Uber va començar el 2010 als EUA com una startup. El seu model de negoci es basava en una xarxa de conductors que oferien servei de transport en els seus vehicles privats, convertint-se en competència de taxis o companyies de cotxes amb xofer. Des de llavors ha evolucionat i ara ofereix menjar a domicili, paqueteria, lloguer de bicicletes elèctriques i patinets. La companyia, que opera en més de 900 ciutats de tot el món, va obtenir una xifra de negoci de 15.273 milions d’euros el 2021.

Super Pumped: La batalla per Uber (Movistar Plus+) ens porta la història de Travis Kalanick, ambiciós programador i emprenedor que va fundar Uber el 2009 i que en la sèrie interpreta Joseph Gordon-Levitt. Des de la creació d’Uber fins a la presa de decisions moralment reprovables que van marcar el destí del mateix Kalanick i de la companyia, la sèrie compta amb la narració de Quentin Tarantino.

Els showrunners d’aquesta sèrie de 7 episodis són els creadors d’una altra sèrie sobre el món empresarial, Billions, que en aquesta ocasió han pres com a primera matèria el llibre La batalla per Uber: Una ambició desenfrenada, de Mike Isaac, periodista de tecnologia de The New York Times.

«WeCrashed»

Una altra startup que ha omplert titulars en els últims anys ha estat WeWork, no només pel seu espectacular creixement o els seus peculiars fundadors, sinó pel seu model de negoci: lloguer d’espais de treball per a coworking, fusionant l’àmbit immobiliari amb les necessitats canviants i nòmades de l’àmbit digital.

El 2010, Adam Neumann i Miguel McKelvey van fundar una empresa de lloguer d’espais de treball a Nova York. La seva idea va atreure inversors, sent una de les startups que més ràpid va créixer entre 2013 i 2016.

El pas següent va ser ampliar el seu negoci a espai de coliving, gimnasos, centres educatius o menjar. Tanmateix, la irrupció de la pandèmia de la COVID-19 va fer que el teletreball s’imposés, buidant de clients els seus espais de coworking.

En el seu recorregut, WeWork ha hagut d’enfrontar-se a nombroses denúncies per violar els drets dels treballadors, així com irregularitats en l’àmbit de la competència.

La minisèrie WeCrashed (Apple TV), se centra en la història d’Adam Neumann, a qui dona vida el guanyador d’un Premi Oscar Jared Leto. La relació amb la seva parella, Rebekah (interpretada per la també guanyadora d’un Premi Oscar Anne Hathaway), la seva ambició i els seus estratagemes ens acompanyen des del naixement de WeWork fins a la pèrdua de confiança dels seus inversors.

La sèrie s’inspira en el podcast WeCrashed: The Rise and Fall of WeWork, que es pot escoltar (en anglès) en Wondery i té com showrunners a Lee Eisenberg, un dels guionistes de The Office, i a Drew Crevello. Compta amb 8 episodis.

«The Dropout: Auge i caiguda d'Elizabeth Holmes»

El nom de Theranos, i el de la seva impulsora, Elizabeth Holmes, ressonen en la història recent com un dels fraus més mediàtics.

El 2003, Holmes, que per llavors només tenia 19 anys, va fundar Theranos, empresa tecnològica que prometia complexes anàlisis de sang amb una mostra mínima de sang. La projecció d’aquesta empresa va convèncer la indústria de la salut dels EUA, assolint una valoració de 9.500 milions entre 2013 i 2014. Tanmateix, la premsa va destapar els enganys de Holmes, que mai no va comptar amb la tecnologia que deia posseir, per la qual cosa va haver de fer front a la Justícia.

La guanyadora d’un Premi Oscar Amanda Seyfried dona vida a l’enigmàtica Holmes en la minisèrie The Dropout: Auge i caiguda d’Elizabeth Holmes (original de Hulu, arriba a Espanya a través de Disney +), capaç de seduir inversors i mitjans amb una imatge de jove inventora i emprenedora plena d’ambició, que va arribar a trobar-se entre les més riques del món per arruïnar-se posteriorment.

La producció es basa en el podcast The Dropout de la periodista Rebecca Jarvis, d’ABC News (també en anglès). La direcció és a càrrec d’Elizabeth Meriwether (creadora de la comèdia The New Girl), que desenvolupa aquesta història en 8 capítols.