02 Desembre, 2019

Repte 11. Històries d’#InconformistesDelEsport

En el marc del suport a l'esport paralímpic que duem a terme des de CaixaBank a través del pla ADOP, i com a patrocinadors de l'equip paralímpic, el pròxim 3 de desembre us portarem tres històries increïbles dels #InconformistesDelEsport a través de les nostres xarxes socials. Segueix-nos i descobreix més coses sobre els protagonistes i les seves històries. Amb la participació especial de tres esportistes d'elit: Ricardo Ten, nedador i ciclista; Eva Moral, triatleta, i Sarai Gascón, nedadora. Tres medallistes paralímpics que ens expliquen la seva història, els seus èxits i com afrontar reptes impossibles.Tres històries inspiradores que transmeten els valors de l'esport paralímpic i que parlen dels veritables #InconformistesDelEsport, aquells que no es pregunten si poden fer-ho, sinó si poden fer-ho encara millor. Anar més de pressa, arribar més lluny i superar més metes. Que no creuen en obstacles insalvables. Que demostren cada dia que, amb valentia i dedicació incondicional, tot és possible i que rendir-se no és una opció.Aquesta campanya té lloc en el marc del programa “Els 20 per als 20”: vint mesos per aconseguir vint reptes amb l’únic objectiu de donar visibilitat a l'esport paralímpic espanyol i ajudar a fer que ocupi el lloc que mereix. El nostre suport a l'Equip Paralímpic Espanyol és un compromís amb els esportistes i amb els seus valors d'esforç, sacrifici i constància; és la voluntat d'acompanyar-los en el camí fins a la cita paralímpica de Tòquio 2020 i ajudar-los a assolir les seves metes.

CORPORATIU
29 Novembre, 2019

Frau electrònic: com protegir-te de l’últim en ciberestafes

El frau electrònic és terreny fèrtil per a la creativitat. Tant per a la dels ciberdelinqüents com per a la dels equips de seguretat que intenten minimitzar els seus atacs i, fins i tot, preveure les seves properes jugades. De fet, aquest tipus de problemes ja s'ha convertit en el primer risc global per a les empreses, juntament amb la pèrdua de beneficis. La seva imprevisibilitat i la velocitat a què evolucionen hi tenen molt a veure. També els ciutadans són víctimes del frau electrònic. Aquest mateix any es va desarticular a Espanya una trama de 45 ciberdelinqüents que havien aconseguit estafar prop de 900.000 euros a unes 2.400 víctimes. Cada 24 hores s'envien al món uns 6.400 milions de correus electrònics falsos, fraudulents o perillosos. D'aquests, bona part correspon a l'omnipresent amenaça del phishing, que consisteix a suplantar la identitat d'una persona o d'una companyia per obtenir informació personal i bancària dels usuaris. Per combatre aquest tipus d'amenaces, la conscienciació és essencial. Per aquest motiu, convé estar al dia de les últimes tendències en ciberestafes, que afecten tant empreses com particulars. El frau del CEO, el frau de factures o el romance scam són alguns exemples de les últimes modalitats utilitzades pels cibercriminals.Hi ha alguna manera millor de persuadir un empleat que fent-se passar pel seu cap? Ho hem vist en centenars de pel·lícules, així que només era qüestió de temps que els ciberdelinqüents també s'hi posessin. De fet, la suplantació d'identitat se sol donar en el món empresarial per obtenir diners o informació confidencial, entre altres motius. Afegir eines en línia a l'equació és una evolució lògica d'aquest frau. Com a resultat de tot això, va sorgir una de les principals amenaces en línia que més fan anar de corcoll les forces de seguretat. El frau del CEO consisteix, bàsicament, en un delinqüent que es fa passar per un alt càrrec d'una empresa per desviar fons de manera fraudulenta. En concret, l'estafador comença per estudiar les víctimes i recull informació sobre l'empresa. Un cop coneix l'organigrama i les operacions habituals de la companyia, suplanta la identitat del CEO o d'un alt càrrec de l'organització. Per fer-ho, normalment pirateja el seu compte de correu electrònic o, fins i tot, crea una adreça falsa. Posteriorment, envia correus electrònics o truca per telèfon per sol·licitar la transacció d'un pagament extraordinari, per exemple, per a la compra d'una empresa estrangera. Sempre demanen que tot es faci de manera urgent i confidencial, perquè així la víctima desisteixi de verificar l'operació. Al final, l'empleat enganyat fa els pagaments als comptes que controla l'estafador. Per prevenir aquest tipus d'atacs, convé prendre una sèrie de mesures. Hem de confirmar la legitimitat de l'operació per una altra via de comunicació. Per exemple, si ens han fet la petició per correu electrònic, és millor trucar per telèfon per confirmar-ne la veracitat. La prudència a l'hora de difondre informació en xarxes socials sobre la teva empresa i el teu càrrec també és recomanable, ja que els delinqüents aprofitaran tot el que tinguin a mà per suplantar la identitat. Si no has pogut evitar que es produeixi el frau, informa'n urgentment la teva sucursal bancària i denúncia els fets a la policia per minimitzar els danys. No esborris els correus electrònics, els registres telefònics ni la documentació que hagin aportat els estafadors, perquè són proves que podràs presentar en una investigació.En el cas del frau de factures, la identitat que se suplanta és la d'un proveïdor o un empleat per desviar cobraments. En aquest cas, els delinqüents estudien les relacions de les empreses amb els seus proveïdors, inclosos els pagaments regulars que fan. Amb aquesta informació, es posen en contacte amb l'empresa per sol·licitar-li que, d'ara endavant, faci els pagaments a un nou número de compte bancari fraudulent. El frau només es descobrirà quan el proveïdor legítim reclami l'impagament de les factures que l'empresa ha abonat, en realitat, als estafadors. Davant una petició de canvi de número de compte d'un proveïdor, també és convenient confirmar amb ell l'operació per una altra via de comunicació, per exemple trucant-li per telèfon. Observar amb atenció les factures rebudes per advertir si hi ha algun canvi, i fins i tot eliminar la informació sobre clients o proveïdors, pot ajudar també a evitar aquests problemes.L'ús de mitjans digitals per fer noves amistats o fins i tot trobar l'amor és d'allò més habitual. Són molt útils per trobar persones amb interessos similars i, a més, el seu ús és molt senzill. Això sí, en aquest tipus d'aplicacions hi ha alguns perfils falsos que enganyen els usuaris de diverses maneres. Per exemple, aconseguint que facin pagaments o comprometin la seva privacitat amb excuses falses o mitjançant extorsió. En el cas del romance scam, els estafadors recullen informació de perfils oberts d'altres persones en xarxes socials, cosa que els permet muntar una història convincent. A partir d'aquí, creen perfils falsos, que poden ser tant masculins com femenins, en funció de la víctima, i hi estableixen relació per, després, convidar-la a continuar el contacte fora del web. Solen enviar imatges per demostrar que es tracta de persones reals, tot i que generalment són imatges robades a altres usuaris reals o imatges d'arxiu que troben per internet. Amb les dades que obté el delinqüent de les converses amb la seva víctima, es guanya la seva confiança i la sotmet a diferents tipus de frau. Per exemple, li demana diners per pagar l'avió o l'hotel per anar a visitar la víctima, entre altres excuses. Fins i tot s'arriben a simular segrestos exprés perquè la víctima pagui el rescat. També són habituals les amenaces de publicació d'imatges íntimes que la víctima pugui haver compartit per obtenir els seus diners. El sentit comú sol ser la millor mesura per prevenir aquests atacs, ja que convé desconfiar de les històries que sonen massa bé per ser veritat. La prevenció, el sentit comú i la responsabilitat en l'ús dels nous mitjans digitals són el primer pas per evitar el frau. També per anticipar-se a qualsevol ocurrència que els ciberdelinqüents puguin tenir en el futur. Per això és tan necessari promoure'ls.

INNOVACIÓ
27 Novembre, 2019

Compres segures en línia: set consells per a aquest Black Friday

Anar al supermercat, renovar l'armari o reservar les vacances mai no ha estat tan fàcil. El comerç electrònic ha revolucionat la nostra manera de comprar. Des del saló de casa o l'autobús, qualsevol lloc és bo per visitar una botiga en línia, i per això cada vegada més persones s'apunten a aquest tipus de compres. El Black Friday és un dels moments de l'any en què més comprem en línia. De fet, Google estima un creixement en les vendes del 220 % durant aquesta setmana respecte a la resta de l'any.  Per aquesta raó, no sobra recordar algunes mesures de seguretat que t'ajudaran a fer que les teves compres en línia no només siguin còmodes i pràctiques, sinó tan segures com es pugui.La setmana del Black Friday és molt propícia per rebre un bon nombre d'ofertes comercials en el correu electrònic. Probablement veuràs que algunes anuncien preus molt per sota dels habituals. Si alguna oferta sembla ser massa bona per ser certa, hauries de sospitar. Els preus anormalment baixos són l'esquer perfecte per atreure compradors incauts. Per aquest motiu, et recomanem que investiguis altres llocs web i distribuïdors per confirmar el valor real de mercat de l'article. Però les estafes no només es troben en el correu electrònic. Cal que paris atenció també a les ofertes que t'arribin per altres canals, com ara missatges de WhatsApp o finestres emergents. Encara que puguin despertar el teu interès, pren-te uns instants per analitzar la legitimitat del venedor abans de comprar. També has de fer-ho abans d'obrir enllaços o fitxers adjunts que puguin contenir.Fixa't bé en l'enllaç i revisa que sigui correcte. Hi ha vegades en què el canvi d'una sola lletra per una altra de similar pot ser suficient per confondre't. A més, per saber si les teves compres es desenvoluparan en un entorn segur, has de comprovar si l'adreça web de la botiga compta amb un cadenat i comença per https://. Això t'indicarà que el lloc web compta amb el certificat que garanteix la codificació de la teva informació personal. Això sí, has de tenir en compte que alguns «ciberdelinqüents» són capaços de falsificar-lo. Per això, convé que facis clic en el cadenat per comprovar que el certificat digital està en vigor i que es correspon realment amb el del web al qual vols accedir.Recorda que utilitzar connexions públiques per fer les teves compres en línia pot posar en perill la seguretat d'aquestes operacions. Per això, sempre que hagis d'introduir dades bancàries per fer transaccions has d'assegurar-te que ho fas a través d'una xarxa wifi coneguda i segura.L'aspecte general del lloc web pot donar-te moltes pistes sobre la seva legitimitat. Alguns webs fraudulents cometen certs errors de disseny que els delaten: utilitzen diversos tipus de lletra diferents en la mateixa pàgina, inclouen imatges de baixa qualitat i reprodueixen textos mal traduïts, entre altres detalls a què has de prestar atenció.Convé que prioritzis les teves compres en botigues que comptin amb servei de Comerç Electrònic Segur (CES), com ara Verified by Visa o Mastercard Secure Code. En utilitzar aquest servei, hauràs de confirmar cada compra en línia que facis mitjançant un codi que rebràs per SMS o una clau fixa. Això afegirà seguretat als pagaments que facis a través d'internet.És possible que sospitis de la veracitat de la botiga o que hagis d'escollir entre diferents opcions. No importa el motiu: és molt recomanable que facis sempre una cerca prèvia per trobar referències d'altres usuaris. És possible que altres compradors hagin compartit la seva experiència a internet i puguin ajudar-te a triar l'opció més segura o la que millor s'adapti a tu.Aquest és un hàbit que t'ajudarà a guanyar en seguretat. Si revises periòdicament l'estat de les teves targetes i comptes, podràs detectar ràpidament si ha passat alguna cosa estranya. Comprova que tots els moviments els has fet tu, especialment després d'efectuar algun pagament en un comerç electrònic. Si tens algun dubte o sospita, contacta amb la teva oficina bancària com més aviat millor. Augmentar la seguretat de les teves compres en línia és molt recomanable perquè gaudeixis del millor Black Friday. Mantenir fora de perill les teves dades i els teus diners et resultarà més fàcil si prens aquestes precaucions senzilles que milloraran la teva experiència.

INNOVACIÓ
19 Novembre, 2019

Biometria, o com dir adeu a les claus i contrasenyes

Segur que ho has vist a moltes pel·lícules. Un científic treballa en un projecte súper secret i, per accedir al seu laboratori, utilitza un escàner de retina. O potser tu mateix uses ja l’empremta dactilar per passar pels torns del gimnàs. Fins i tot pot ser que desbloquegis el mòbil amb la teva pròpia cara. Tots aquests són exemples de biometria, una disciplina que promet aconseguir que les claus i les contrasenyes passin a la història. La biometria consisteix en l’estudi dels paràmetres físics o conductuals que permeten identificar una persona. És, ni més ni menys, el que fem tots quan ens trobem algú i el reconeixem: l’estatura, la veu, els trets facials i, fins i tot, el comportament ens serveixen per saber qui saludem, perquè tots aquests són ingredients que fan que aquesta persona sigui única. En condicions normals, els humans fem tot aquest procés ràpidament i sense adonar-nos-en. Les màquines, tanmateix, no ho poden fer per si soles. Per això els estem ensenyant a aconseguir-ho.Que cada persona tingui uns indicadors que la fan única converteix la biometria en una autèntica oportunitat dins de l’àmbit de la seguretat. Això vol dir que es pot fer que una màquina confirmi la identitat d’una persona simplement amb que hi sigui. Per operar amb l’entitat bancària o fins i tot obrir la porta de casa, no haurà de fer res més que situar-se davant d’un caixer automàtic o posar el dit índex sobre el pany intel·ligent de la seva llar.Pel que fa als paràmetres més coneguts que es poden utilitzar per identificar aquesta persona hi ha els seus trets facials, l’iris dels ulls o les empremtes dactilars. De fet, aquest últim s’utilitza des de fa milers d’anys: els babilonis estampaven les seves mans fa 4.000 anys per signar contractes, i el sistema modern de reconeixement d’empremtes ja es va començar a utilitzar al segle xix. A mesura que les nostres necessitats de seguretat avancen, també ho fan els instruments que utilitzem per salvaguardar-la. Ja deus haver notat que les contrasenyes d’accés a diverses aplicacions es tornen cada dia més sofisticades i, fins i tot, que se sol·liciten cada vegada més mesures complementàries per confirmar la identitat, com és el cas de les claus que algunes aplicacions envien a l’smartphone per SMS. La biometria ha vingut per respondre a aquesta complexitat que no para d’augmentar a l’hora d’identificar-nos. El seu gran avantatge és que algunes característiques físiques es mantenen de manera consistent en el temps i són diferenciables fins i tot en el cas dels germans bessons. Per això són una eina ideal per substituir o ampliar els sistemes de contrasenyes que utilitzem habitualment per accedir a edificis, ordinadors, telèfons mòbils i altres dispositius.Això sí, els trets que ens fan únics són tan nombrosos que la biometria no es limita únicament al reconeixement d’una empremta dactilar o el patró de l’iris. També se’ns pot reconèixer fàcilment per la forma de les orelles, l’olor corporal, la forma i estructura de les venes de la mà i fins i tot pel patró dels batecs del cor. La nostra pròpia veu també diu molt més de nosaltres del que pensem: les seves característiques úniques reuneixen més de 100 trets físics i de comportament inequívocs, com és el cas de la longitud del tracte vocal, el passatge nasal, el to o l’accent. De fet, l’estudi de la manera com caminem, movem els ulls o gesticulem és una altra font d’informació que es pot aprofitar per saber si som qui diem que som.Les aplicacions de la biometria en el nostre dia a dia són molt àmplies. Per exemple, ja podem anar al caixer automàtic i fer servir la cara per treure’n diners: el mateix dispositiu és capaç de validar més de 16.000 punts de la cara per assegurar la nostra identificació. A més de tractar-se d’un mètode totalment segur perquè requereix que la persona hi sigui, evita que hàgim de memoritzar diverses contrasenyes i agilitza les operacions. Els passaports electrònics espanyols que s’expedeixen actualment també recullen alguns paràmetres biomètrics. De fet, tenen un xip RFID a la part posterior que permet identificar-ne el titular sense necessitat de passar-lo per un lector. S’hi emmagatzemen la nostra imatge digitalitzada, les empremtes dactilars dels dos dits índexs i les nostres dades biogràfiques. I, parlant de passaports, aviat no caldrà ensenyar-los per viatjar amb avió. Aquest serà el cas dels passatgers que viatgin des de l’Aeroport Internacional de Dubai, que implantarà un sistema de reconeixement facial i escaneig d’iris per identificar-los. Els viatgers només hauran de caminar per la terminal per accedir a l’avió a través d’una “ruta biomètrica” que cobreix les sortides, les arribades, el trànsit, les connexions de conducció amb xofer i l’accés a sales VIP. Oblidar-se la targeta d’embarcament tampoc no serà un problema, perquè ja no caldrà. Entre les tendències més excèntriques en biometria hi ha fer servir el cor per a usos tan comuns com obrir portes o arrancar el cotxe. Ja hi ha dispositius portàtils que monitoren els batecs de l’usuari i els fan servir com un marcador biomètric únic per identificar-lo. Fins i tot s’han desenvolupat sensors que s’instal·len als seients del cotxe i n’avaluen paràmetres com els canvis en la freqüència cardíaca del conductor o el ritme respiratori. Si s’assemblen als d’una persona adormida, el cotxe farà advertències per evitar que el pilot tingui un accident per somnolència i, si cal, es farà càrrec de la conducció. La biometria ja forma part de les nostres vides i s’espera que en els pròxims anys experimenti un desenvolupament espectacular. A més de guanyar en seguretat, el seu ús ens permetrà millorar considerablement les nostres experiències en operar amb el banc, comprar, viatjar i una infinitat de situacions quotidianes més. Aviat ens oblidarem de buscar les claus a totes les butxaques o de recordar aquella contrasenya amb números, lletres i caràcters especials. N’hi haurà prou que mirem a una càmera o, simplement, que deixem que sigui el nostre cor, l’encarregat d’obrir la porta de la casa de la platja.

INNOVACIÓ
14 Novembre, 2019

«Usabilitat» per a un món més fàcil

Avui, 14 de novembre, se celebra el Dia Mundial de la Usabilitat. Aquesta efemèride, que sempre se celebra el segon dijous de novembre, neix el 2005 de l'Associació de Professionals de la Usabilitat per conscienciar sobre la importància de dissenyar productes centrats en l'usuari i que siguin fàcils d'utilitzar. Encara que el terme «usabilitat», que procedeix de l'anglès usability, no està inclòs al Diccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans, s'utilitza amb molta freqüència en el camp de la informàtica i la tecnologia. No obstant això, també té la seva aplicació en altres disciplines com l'educació, la salut o la comunicació. Aquest neologisme fa referència a l'experiència que té un usuari en interactuar amb un producte o sistema i mesura si l'ús d'aquest producte ha resultat fàcil, còmode, ràpid, fiable i intuïtiu. Per dissenyar un servei «usable» és fonamental posar-se al lloc del client i situar la seva experiència d'ús al centre de les decisions. Per això és molt important tenir en compte aspectes com els temps d'espera, el grau d'atenció que requereixi el producte o servei i, sobretot, l'experiència del primer ús per garantir una bona «usabilitat». Cal no oblidar que la «usabilitat» pretén fer la vida més fàcil i humanitzar la tecnologia. Si el resultat de l'experiència de l'usuari és positiu, és molt freqüent que la persona torni a gaudir dels avantatges del producte i fins i tot en recomani l'ús. Avui, en el marc d'aquest Dia Mundial, se celebren multitud d'esdeveniments a tot el món on es reuneixen professionals, educadors, ciutadans i grups governamentals per assegurar que els serveis i productes que es desenvolupin estiguin centrats en les persones i siguin fàcils d'utilitzar. Aquest any, el tema del Dia Mundial de la Usabilitat és «Dissenyar per al futur que volem» i està inspirat en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. Els professionals de la «usabilitat» han de dissenyar de manera responsable per garantir que l'accés al món digital sigui còmode i intuïtiu per a tots i tenint en compte el medi ambient. Per part seva, CaixaBank ha demostrat la seva aposta per l'accessibilitat en complir el nivell d'accessibilitat A en el seu servei de banca en línia, i el nivell AA per al seu portal d'Internet. A més, gràcies al projecte APSIS4all, l'entitat ha desenvolupat una solució perquè totes les persones, independentment de les seves necessitats i preferències, puguin operar de manera autònoma en qualsevol caixer. Un altre exemple de l'aposta de CaixaBank per la «usabilitat» són els caixers amb reconeixement facial, una iniciativa per la qual ha rebut el premi de la revista The Banker al millor projecte tecnològic de l'any.

INNOVACIÓ