01 Octubre, 2019

Cap a la tokenització de l’economia

Igual que el personatge de l'obra de Molière que parlava en prosa sense saber-ho, avui dia és probable que molta gent estigui utilitzant tokens sense que sàpiga exactament què són i sense ser conscient del que probablement ens espera amb el que ja s'anomena la tokenització de l'economia. En realitat, el concepte de token és molt fàcil d'entendre. És una unitat de valor emesa de forma privada. Real o virtual, és un element que representa un altre element i que normalment es pot bescanviar. Exemples de tokens serien la fitxa d'un casino, que es pot bescanviar per diners, o uns punts de fidelitat d'un comerç, que poden fer que la nostra factura es redueixi en futures compres. Però els seus efectes es multipliquen quan els tokens es digitalitzen i quan se'ls aplica la tecnologia blockchain, la mateixa en què es basen el bitcoin i totes les criptomonedes. En efecte, pot haver-hi tokens sense blockchain, però no hi haurà token-economia sense blockchain, perquè les característiques d'aquesta tecnologia, la cadena de blocs, fan que les transaccions de tokens siguin immutables, transparents i descentralitzades. A més, tenen una liquiditat immediata i es poden bescanviar molt fàcilment per criptomonedes, amb la qual cosa tot quedaria en el mateix entorn del blockchain. O es poden bescanviar per qualsevol cosa, perquè en la token-economia, com que els tokens són unitats que representen altres unitats, es poden fer servir per a pràcticament tot el que es vulgui: comprar, bescanviar, intercanviar, accedir a serveis exclusius per a VIP... Actualment, una de les seves aplicacions més habituals es dona en la protecció de les dades personals en el procés de pagaments digitals. El seu funcionament, en tres passos, és el següent: 1. En primer lloc, l'usuari ha de vincular el número de targeta de crèdit a un sistema token. És el que, en llenguatge tècnic, es denomina aprovisionar un token vinculat al PAN (Primary Account Number). 2. Seguidament cal validar el token, el qual, ja configurat, s'ha d'enviar a la xarxa de targetes de crèdit per processar la transacció. Aquesta xarxa és la que s'encarrega de “destokenitzar” el token per accedir al número de targeta (PAN). També s'envia un avís de l'ús al banc al qual pertany la targeta, perquè l'entitat financera validi l'eina. 3. Finalment, un cop s'ha emès la validació de l'entitat financera, el venedor rep una autorització. En aquest procés, la xarxa torna a tokenitzar el número de targeta perquè aquest quedi novament protegit quan s'envien les dades al terminal del comerç. Aquest exemple de tokenització dels pagaments té nombrosos avantatges: elimina duplicacions de les dades dels consumidors; les transaccions són més segures (si un pirata accedeix als tokens, no podrà fer-ne res), més còmodes i més ràpides, i es redueixen els requisits de protecció de dades (quan s'emmagatzemen tokens no s'està desant informació sensible). És a dir, augmenten els estàndards de seguretat, tant per a l'usuari com per als comerços i les empreses en general. En definitiva, el que fan la tokenització i, de fet, tots els sistemes basats en la tecnologia blockchain és reduir intermediaris en les transaccions i descentralitzar la gestió, amb la qual cosa és l'usuari el que controla tot el procés. Encara teniu recels a l'hora de comprar per Internet? Potser la tokenització és la resposta als vostres temors. O potser, com El burgès gentilhome de Molière, ja l'esteu fent servir sense saber-ho.

INNOVACIÓ
27 Setembre, 2019

“Ningú no hauria d’estar fent un treball manual i repetitiu que no aporti valor a la seva vida”

Les experiències d'impressió en 3D es queden sovint en mers prototips. Triditive ha creat una plataforma, AMCELL, que uneix software i hardware per aconseguir que la impressió en 3D es pugui industrialitzar, és a dir, reproduir a gran escala per millorar-ne l'eficiència. Un procés que permet que la producció en 3D sigui competitiva en molts sectors en què no ho era o que es puguin fabricar pròtesis que abans tenien preus prohibitius. Què ha significat per a la vostra empresa haver estat una de les guanyadores dels Premis EmprendedorXXI? El premi ens ha donat molta visibilitat en l'àmbit nacional. Tot el procés ha estat increïblement satisfactori; hem conegut molta gent molt implicada amb la necessària tasca d'ajudar i impulsar les startups. El viatge a Silicon Valley, aconseguit gràcies a aquest premi, ens va ajudar a desenvolupar una visió disruptiva per al futur, molt del que vam aprendre és ara a l'ADN de Triditive. Què és AMCELL, com funciona i quina és la seva principal innovació? AMCELL és una plataforma de hardware i software d'automatització de la impressió 3D per permetre a la indústria la fabricació en massa amb aquesta tecnologia. Triditive ofereix una solució integral per a la impressió 3D industrial i revolucionarà la fabricació. AMCELL consisteix en un sistema de braços robòtics que funcionen paral·lelament, amb sistemes que automatitzen tot el procés d'impressió 3D des de la planificació d'ordres de producció, preparació del treball d'impressió fins a l'ejecció de les peces impreses. Això permet que la màquina funcioni durant 24 hores 7 dies a la setmana amb mínima intervenció humana. És la primera màquina industrial capaç de fabricar metalls i polímers, preparada per a la producció en sèrie en la línia de producció de qualsevol empresa manufacturera. Com ha estat el procés de desenvolupament d'aquest sistema? A Triditive, abans de dissenyar AMCELL, ens vam posar en contacte amb la indústria i vam analitzar en detall per què no s'estava utilitzant la impressió 3D en la fabricació. Vam identificar els problemes i dissenyar AMCELL des de zero per superar-los i oferir una solució efectiva i ràpida d'implementar en la indústria.   Quins avenços suposa aquesta nova maquinària en els sistemes d'impressió industrial? Triditive habilita la possibilitat, finalment, de fabricar en massa a un preu competitiu amb altres tecnologies. La impressió 3D fa gairebé 30 anys que és al mercat, i encara no veiem peces impreses fora del prototipatge o sectors punters en tecnologia com l'aeroespacial o el mèdic, que és on s'han enfocat totes les aplicacions d'impressió 3D.  Suposa una gran reducció de costos per a les empreses? Immensa. La impressió 3D era una tecnologia que molt pocs sectors es podien permetre. Amb AMCELL, hem aconseguit reduir els costos de fabricar lots de peces finals i ser competitius davant d'altres tecnologies de fabricació, així, la indústria manufacturera tradicional es pot plantejar la possibilitat de començar a implementar aquesta tecnologia en les seves línies de producció. Si preguntem al públic en general quants d'ells o elles tenen peces impreses en 3D o productes que tinguin integrades peces impreses, seran molt pocs els qui contestin positivament. Fins a dia d'avui, no hi havia peces impreses en 3D en béns de consum, perquè la tecnologia no tenia aquesta capacitat: amb AMCELL estem obrint aquesta possibilitat, fabricació en massa i automatitzada. Quin impacte creieu que pot tenir el vostre sistema d'impressió 3D en la indústria espanyola? Oferim molts avantatges, alguns d'aquests es basen a eliminar les barreres d'entrada a la tecnologia, com el cost de la maquinària, la dificultat per formar els operaris o eliminar la necessitat de fer obres de reforma a la fàbrica per adequar la instal·lació de la maquinària. A Espanya, llevat d'excepcions, no hi ha gaire innovació industrial. La nostra tecnologia, com d'altres que aniran apareixent al mercat, suposa una gran oportunitat per a la indústria que sàpiga veure els seus avantatges i els aprofiti, per això ja tenim oficines al Regne Unit i als Estats Units, on la indústria fa temps que implementa aquesta tecnologia i està molt més oberta a adoptar canvis, especialment si venen d'una startup. A Espanya les startups ho tenen més difícil per treballar amb la indústria, és una cultura totalment diferent, hem d'aprendre moltes coses en aquest tema. Quins beneficis pot aportar a una empresa industrial la fabricació mitjançant impressió 3D? Quantes peces es poden imprimir en sèrie en un mes? Una empresa industrial pot tenir molts beneficis: l'estalvi en costos, la personalització, l'optimització de la geometria, la reducció de pes…, però si m'hagués de quedar amb un, diria que una flexibilitat de fabricació sense precedents que obrirà mercats totalment nous. Una AMCELL pot imprimir 10.000 peces de 125 cm3 de manera automàtica, però la clau no és fer aquestes 10.000 peces iguals, cal pensar, per exemple, en 100 lots de 100 peces diferents, amb diferents geometries i materials.   Amb quins obstacles us vau trobar en el procés de desenvolupament d'aquesta tecnologia? El més important va ser l'accés al finançament privat; el hardware no és atractiu per als inversors que busquen l'escalabilitat desmesurada del proper Facebook. Quin paper juga la tecnologia IoT (Internet de les coses) en la vostra proposta? Parla'ns del software EVAM i de la gestió remota de maquinària. A Triditive entenem l'automatització com una conjunció de hardware i software per eliminar la rigidesa en la producció. Per això vam desenvolupar EVAM, una plataforma de software per gestionar AMCELL, controlar la seva automatització i dotar-la d'aquesta flexibilitat que necessiten les fàbriques del futur. Cada vegada els lots de fabricació són més baixos; l'emmagatzematge de matèria primera i productes acabats s'intenta minimitzar al màxim per optimitzar. Gestionar una fàbrica avui dia i optimitzar-ne la rendibilitat és una tasca extraordinàriament difícil. Les AMCELL són els músculs, Internet els nervis i EVAM el cervell. Les AMCELL es connecten a EVAM com el sistema muscular del cos humà es connecta al sistema nerviós. Els nostres competidors intenten dissenyar un múscul perfecte (hardware) o un cervell (software), nosaltres dissenyem la solució des del començament com un sistema complet. Què ha significat per a vosaltres com a empresa l'obertura de la vostra fàbrica pilot, SCALADD? La veritat és que SCALADD ens ha permès dues coses molt importants: crear una cosa física, que poguéssim mostrar. Molta gent va pensar que només teníem la idea, i en canvi vam demostrar què era capaç de fer l'equip en només un any i amb un pressupost molt ajustat. D'altra banda, tenir capacitat de fabricació de peces ens ha permès sortir al mercat i valorar la nostra tecnologia. En menys d'un any hem aconseguit fer peces per a més de 100 clients en més de 5 països sense sortir a buscar-los. Recentment, heu estat una de les 10 startups seleccionades per l'acceleradora IoT Tribe, cosa que ha suposat el vostre desembarcament al Regne Unit. Quins són els vostres plans d'expansió?  La nostra principal activitat al Regne Unit és desenvolupar el nostre programa. Entrar en un mercat com pot ser el del Regne Unit o els Estats Units com a startup és gairebé impossible, necessites molt temps i recursos. Així que fer-ho a través d'una acceleradora és una gran oportunitat, ja que t'acullen i t'ofereixen la seva àmplia xarxa de contactes, que generalment està molt especialitzada i enfocada al teu sector. Com poden les persones amb algun tipus de discapacitat beneficiar-se d'aquesta tecnologia? Parla'ns de la impressió de quadres mitjançant 3D i de les pròtesis AFO. Els quadres impresos en 3D ─projecte que va rebre el 2017 el premi de disseny accessible per la fundació Aspaym─, i les pròtesis AFO són clars exemples de la nostra responsabilitat social corporativa i una mostra de com la tecnologia pot millorar la vida de les persones. Nosaltres generem tecnologia perquè d'altres puguin crear mercats que ajudin les persones. De manera resumida, ningú no farà un quadre per a persones amb discapacitat visual perquè no compensa, o cap empresa no farà pròtesis personalitzades perquè les tirades són molt baixes i surten molt cares, per la qual cosa el mercat és petit. Ara, amb la impressió 3D en massa i a cost molt reduït, aquests mercats que fa uns anys no existien s'obren. Quins són els vostres objectius a llarg termini? La visió de Triditive és “Permetre a la humanitat alliberar-se del treball manual”. El que és important d'aquesta visió és que tot l'equip està motivat per assolir-la; creiem que cap persona no hauria d'estar fent un treball manual i repetitiu que no aporti valor. Totes les revolucions industrials han permès a l'ésser humà disposar de més temps per dedicar-se a altres activitats com la ciència, l'art o els esports. A Triditive volem impulsar aquesta quarta revolució industrial perquè les persones passin a estar al centre de la revolució. La impressió 3D és una tecnologia que fa anys que és al mercat però que fins a dia d'avui no ha desenvolupat el seu verdader potencial. A què creus que és degut? En una primera etapa, els primers 25 anys, això va passar perquè només algunes empreses tenien les patents i no va existir pràcticament cap avenç. En la segona etapa, a mesura que a les diferents tecnologies d'impressió 3D els anaven caducant les patents, milers de persones es van posar a desenvolupar les tecnologies a cotes inimaginables ara fa uns anys. Estem començant la tercera etapa, en què ja començarem a veure el vertader potencial de les tecnologies més madures i la seva industrialització. Quins són els vostres propers projectes a escala nacional i internacional? Ara mateix, l'equip directiu es troba als Estats Units per obrir-hi mercat. Som a la millor acceleradora del món, Techstars, i sota el paraigües d'una gran empresa de fabricació com és Stanley Black&Decker. A més, tenim sempre oberts diversos projectes d'R+D per millorar les capacitats de la nostra tecnologia. Escalar i llançar el model comercial d'AMCELL és el nostre següent pas. Com ha estat aquesta aventura d'emprendre un negoci en un sector considerat tradicionalment masculí? És tot un repte per a una dona emprendre en tecnologia, i encara més quan aquesta està relacionada amb la indústria en la qual estem subrepresentades. Al sector de la fabricació additiva només el 13% són dones, la majoria de les quals es dediquen al màrqueting i les vendes. A Espanya només el 2% de les empreses tenen una dona CEO.

CORPORATIU
17 Setembre, 2019

“La nostra tecnologia aposta per reduir la bretxa entre la intel·ligència artificial i la humana”, entrevista a Pablo Inciso, CEO de Predictiva

Quan parlem de reconeixement intel·ligent de veu, pensem especialment en els dispositius de les grans plataformes digitals. Però la tecnologia també pot servir per millorar i automatitzar processos ja existents. Predictiva ha creat CLARA, una plataforma per analitzar les converses dels clients amb els centres d'atenció telefònica i millorar tant el tracte com les ofertes de les empreses. Una proposta disruptiva que trenca la bretxa entre el que és humà i el que és artificial. Per què vau decidir presentar-vos als Premis EmprenedorXXI i què ha significat per a la vostra empresa resultar una de les guanyadores? Els Premis EmprenedorXXI tenen un prestigi enorme en el context emprenedor. Haver aconseguit ser un dels guanyadors ha suposat una gran satisfacció per a tot l'equip. A més, ha reforçat la nostra marca i ha originat noves oportunitats comercials. A quin tipus de clients va dirigit el vostre programa de reconeixement de veu i control de qualitat? Els nostres clients principals són companyies amb una base d'usuaris àmplia en què el canal telefònic juga un paper significatiu en la comunicació. El problema a què s'enfronten aquestes empreses és l'absència d'una tecnologia que pugui processar i analitzar el contingut d'aquestes trucades de forma massiva i escalable. Els tres sectors a què estem més orientats són banca, assegurances i telecomunicacions. En uns mesos, tenim previst oferir productes específics per a viatges, comerç i logística. A aquests clients els interessa la nostra tecnologia CLARA per poder identificar i analitzar la informació present en les seves trucades. De forma específica, els interessa conèixer si un agent ha resolt una incidència amb un client de forma satisfactòria, si en una venda telefònica s'ha informat el client de tots els seus drets, o detectar la possible baixa d'un client, entre altres qüestions. Quins beneficis pot tenir per a una empresa comptar amb el vostre sistema? El valor de CLARA és que l'impacte en la millora competitiva de les empreses pot articular-se al voltant de diversos eixos: reducció de costos i automatització dels processos d'anàlisi de compliment normatiu, auditoria i qualitat; eficiència de processos (millora de conversió en venda o de productivitat); fidelització i augment de la satisfacció de l'usuari mitjançant l'anàlisi de comportament personalitzat per client. Per què vau decidir idear un sistema de reconeixement de veu tan complex? Com va ser el procés de desenvolupament del projecte? La manera com es fan els controls de qualitat en la majoria de centres d'atenció telefònica és intensiva en recursos, molt cara i subjectiva, i no té rellevància estadística perquè només una petita mostra és avaluada. Ha estat un problema recurrent sense solució eficaç fins ara. Les millores en la tecnologia de computació han estat claus per poder analitzar l'univers de trucades de forma més eficient, objectiva i escalable. Quins processos de comunicació externa milloren amb el sistema que heu ideat? I de comunicació interna? La nostra tecnologia permet que la comunicació entre clients i empreses sigui més fluida. Fins ara aquestes converses quedaven emmagatzemades en servidors i amb elles un univers d'informació molt valuosa. L'accés i processament d'aquesta informació mitjançant la nostra tecnologia permet a les empreses, per exemple, entendre les problemàtiques o suggeriments dels clients. Això té impacte directe en la millora de productes i serveis. Des d'un punt de vista intern, CLARA aporta transparència en els processos. Els agents del centre d'atenció telefònica tenen accés a una eina que analitza les seves trucades i que fa recomanacions per millorar tant en l'atenció al client com en els processos de venda.Com funciona CLARA? Com és capaç d'interpretar el to de veu de la persona i el sentit no literal de la frase? CLARA és un superbot capaç d'analitzar i interpretar converses espontànies entre diversos interlocutors. És una tecnologia desenvolupada per Predictiva basada en aprenentatge profund, un conjunt d'algoritmes d'aprenentatge automàtic amb múltiples capes de processament no lineal i aprenentatge de representacions de característiques en cada capa. CLARA processa milers d'enregistraments en paral·lel i interpreta el resultat de cada trucada a una velocitat infinitament més ràpida i eficient que qualsevol ésser humà. Què suposa aquest avenç en el desenvolupament dels gestors de veu? La capacitat d'identificar elements contextuals combinant anàlisi de text i àudio és encara una de les bretxes que separa la intel·ligència artificial de la intel·ligència humana, i la nostra tecnologia aposta per reduir aquesta bretxa. Penseu que els programes com el vostre poden acabar substituint el treball humà o simplement es tracta d'una eina complementària? El nostre sistema automatitza algunes tasques, com el control de qualitat o l'auditoria de trucades. La ment humana no està preparada per escoltar, sense pèrdua de concentració durant vuit hores al dia, aquestes converses. D'altra banda, CLARA analitza i interpreta el contingut de les trucades també per fer recomanacions; això la converteix en una eina de suport a la presa de decisions. Per exemple, pot reconèixer millors pràctiques de venda, suggerir millores de productivitat o anticipar la baixa d'un client. Quines són les seves capes de funcionament? La primera capa és el motor d'anàlisi de senyal d'àudio. L'objectiu d'aquesta capa és doble. D'una banda, convertir la veu a text i, d'una altra, analitzar el senyal d'àudio per a, per exemple, separar la veu de diversos interlocutors en un enregistrament monofònic o detectar alteracions de veu. La nostra tecnologia té una gran precisió en la transcripció a text de les diferents variacions o accents del castellà en condicions complexes que representen el context habitual de les converses en centres d'atenció telefònica. La segona capa és la de major diferenciació i aportació de valor perquè permet analitzar els enregistraments identificant el context del llenguatge. En el sector de l'speech analysis aquesta anàlisi s'ha realitzat tradicionalment mitjançant la cerca i associació de paraules. CLARA va més enllà en la seva capacitat d'identificació contextual. La tercera, i última capa, és una interfície de control que permet a un usuari no tècnic fer operacions amb els resultats de CLARA i configurar l'eina. És una aplicació de configuració, elaboració d'informes i control que permet obtenir el màxim partit a la nostra tecnologia. Quin estalvi significa per a una empresa comptar amb el vostre producte? Des d'un punt de vista d'automatització, CLARA verifica un 85% del treball d'un humà. Tanmateix, el vertader valor del sistema es troba en l'extracció i interpretació de dades de les trucades per millorar els processos de venda o la productivitat. L'impacte econòmic d'aquests processos és molt més elevat. Quin creieu que és el futur d'aquestes eines? Com canviaran la vida de l'usuari? Canviaran el paradigma en l'experiència telefònica del client. Processos transparents, àgils i resolutius. Quins són els vostres projectes de futur? Posicionar-nos com la plataforma d'intel·ligència conversacional de referència en espanyol en els propers dos anys. Per què vau decidir emprendre el vostre propi projecte? Predictiva respon a una inquietud emprenedora que ha anat forjant-se durant molts anys fins que, finalment, es van alinear les condicions per a la seva arrencada. Des d'un principi cercàvem generar tecnologia diferenciadora per millorar el coneixement i l'experiència de client i optimitzar processos. Amb aquest objectiu va arribar CLARA. Com ha estat el recorregut fins a arribar a on sou avui? El camí ha estat ple de sobresalts, però ha estat molt enriquidor. Realment, per aventurar-se a desenvolupar una empresa emergent cal ser molt atrevit, perquè totes les estadístiques diuen que fracassaràs i el teu paper és gestionar aquesta incertesa cada hora del dia. Les empreses emergents que acaben tenint accés al finançament públic són molt poques i els diners triguen massa a arribar per a la realitat d'aquest tipus d'empreses. Nosaltres hem tingut la fortuna de rebre suport tant de capital de risc com institucional. Penseu en la internacionalització? El nostre repte és escalar el nostre model de negoci i la nostra proposta de valor. Amb diversos casos d'èxit, el pas següent és aconseguir replicar-los a una escala molt més gran amb la idea d'expandir-nos internacionalment a Llatinoamèrica i al territori anglosaxó.

CORPORATIU