Recordem que, en darrera instància, aquests productes pretenen produir un impacte social positiu.
Per entendre-ho, podem agafar l’exemple de CaixaBank, que va ser la primera entitat bancària espanyola a emetre un bo social en suport als Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU l’any 2019.
D’aleshores ençà, ha emès tres bons socials més, l’últim d’ells el 2022 i destinat a finançar préstecs a famílies, autònoms i pimes a Espanya. En total, l’entitat ha arribat als 4.000 milions d’euros en el nominal col·locat en el mercat en format social.
Si ens fixem en els dos últims bons socials emesos per CaixaBank —el 2021 i el 2022 —, podem veure que s’han centrat en el finançament d’activitats i projectes que contribueixen a lluitar contra la pobresa, impulsar l’educació i el benestar, i també a fomentar el desenvolupament econòmic i social a les zones més desafavorides d’Espanya.
A efectes pràctics, l’emissió d’aquests bons facilita l’accés a serveis financers de col·lectius vulnerables, amb la concessió de microcrèdits i el finançament d’àrees rurals.
També contribueix a finançar infraestructures tan essencials com ara centres sanitaris i centres educatius, o a promocionar el creixement de les microempreses i les pimes a les regions més desafavorides d’Espanya.
En total, l’entitat ha formalitzat prop de 300.000 préstecs concedits a més 275.000 prestataris en la construcció de la seva cartera social, de la qual formen part els bons socials emesos.
Gràcies als préstecs identificats dins d’aquesta cartera, s’han creat o s’han mantingut més de 82.100 llocs de treball i unes 4.000 companyies noves. A més a més, es calcula que més d’1,2 milions de persones es veuran impactades positivament a través dels vuit préstecs concedits a centres sanitaris, mentre que els préstecs concedits a centres educatius han beneficiat uns 15.000 estudiants, entre altres impactes.
És possible invertir i exercir un impacte positiu sobre la societat.