SOSTENIBILITAT

La passejada per Central Park que va catapultar el lideratge femení

Temps de Lectura: 5 minutos

La passejada per Central Park que va catapultar el lideratge femení
Avatar

CaixaBank

08 Maig, 2020


Les persones que ocupen llocs de lideratge i que comparteixen la seva experiència saben que el que estan fent, en realitat, és una inversió. Transmetre bones pràctiques, compartir reptes (i les seves solucions) o promoure el networking entre els aspirants a líders és la millor manera que hi ha de donar suport al creixement dels professionals, i també a la seva confiança i als dots de lideratge.

En un context com ara l’actual, en què l’emergència sanitària per la pandèmia de la COVID-19 posa a prova institucions, empreses i societat civil, és més important que mai promoure el talent i acompanyar els futurs líders. Ells seran els encarregats de dur el timó en uns temps que es presenten incerts. Per això, invertir en el seu desenvolupament té ara més sentit que mai.

La qüestió és: com es pot fer aquesta inversió quan el nombre d’aspirants multiplica el de líders? Com pot aconsellar una sola persona tanta gent quan, a més a més, el temps per fer-ho és limitat? Com es pot reservar un forat per fer aquesta tasca en una agenda que ja està prou atapeïda? Sembla una missió impossible. Tanmateix, a Geraldine Laybourne, fundadora i antiga CEO d’Oxygen Media, se li va ocórrer que la manera de fer-ho era connectar amb diverses aspirants alhora. L’èxit de la seva iniciativa va ser tan gran que avui la practiquen líders i aspirants d’arreu del món.

Caminades per impulsar el lideratge femení

Geraldine Laybourne rebia un bon nombre de sol·licituds de dones joves que la consideraven un exemple i que volien rebre el seu assessorament per al seu propi desenvolupament professional. Laybourne es va plantejar com podria ajudar-les a totes i aleshores se li va ocórrer aquesta idea: podia compartir la seva caminada diària pel parc novaiorquès de Central Park amb les dones que estiguessin interessades a rebre els seus consells.

El seu assistent va començar a incloure en la seva agenda cites amb aspirants a les 7 del matí per caminar al voltant del parc. Tal com recull la periodista Pamela Ryckman en el seu llibre Stiletto Network, Laybourne intentava esbrinar en quines àrees sobresortien les joves amb qui caminava i repassava mentalment la seva llista de contactes per identificar les persones amb qui les podria posar en contacte. Es tracta d’un tipus de mentoring que va beneficiar més de 100 dones durant els anys en què Laybourne va viure als voltants del pulmó verd de Nova York.

Després de fundar Oxygen Media, Laybourne va traslladar la iniciativa a una escala més gran i el 2005 va llançar unes Mentor’s Walks, o caminades de mentoring, promogudes per la seva companyia. La primera de totes va aplegar 400 dones, entre les quals hi havia personalitats com ara Meryl Streep, Marlo Thomas o Diane von Furstenberg. L’equip de Laybourne es va encarregar de seleccionar acuradament joves promeses de diverses àrees d’activitat amb autèntiques lluminàries en els seus camps per posar-les a caminar plegades.

La iniciativa s'expandeix

Després de l’èxit de les primeres caminades, Oxygen Media va organitzar recorreguts semblants a deu ciutats més dels Estats Units. La idea consistia en el fet que dones que compartien un mateix territori i que no es coneixien arribessin a connectar a través d’aquesta iniciativa.

L’expansió internacional d’aquestes caminades pel mentoring femení va arribar de la mà de l’ONG Vital Voices. Fundada el 1997 per Hillary Clinton i Madeleine Allbright per impulsar el lideratge femení, Geraldine Laybourne era una de les integrants del seu consell. D’aquesta manera, va introduir el concepte de les seves Mentor’s Walks a les líders de la Xarxa Global de Lideratge que promou Vital Voices. Va ser el 2008 quan aquestes dones van traslladar la idea als seus països de procedència i van coordinar les primeres Global Mentoring Walks. D’aleshores ençà, s’han celebrat més de 550 d’aquests recorreguts en uns 80 països de tot el món. CaixaBank és l’entitat encarregada d’impulsar aquesta iniciativa a Espanya, després de la signatura d’un acord de col·laboració amb Vital Voices.

El poder del mentoring femení

L’objectiu de la Global Mentoring Walks consisteix a demostrar la importància del lideratge de les dones i també la seva participació en la societat. A més a més, aquesta iniciativa intenta estendre a les líders el valor del mentoring com a eina per transmetre coneixement a les pròximes generacions. També, per descomptat, ajuda per tal que les noves generacions de dones obtinguin l’orientació necessària per desenvolupar la seva carrera laboral de manera satisfactòria.

Tal com explica la xarxa Womenalia, el mentoring és una eina molt potent que ajuda les dones a identificar els seus punts forts i a desenvolupar-los, a més de guanyar autonomia en el seu recorregut laboral. Així mateix, els permet augmentar la seva xarxa de contactes i contribueix a la igualtat d’oportunitats a les companyies.

Mentoring en temps excepcionals

Com es pot desenvolupar aquest mentoring tan necessari en un moment en què la mobilitat està restringida? I no tan sols això, com es pot adaptar a unes circumstàncies tan delicades com les que vivim a causa de la pandèmia per la COVID-19? CaixaBank i Vital Voices han cercat la manera d’aconseguir-ho, igual que va fer-ho Geraldine Laybourne ara fa més de 15 anys. El resultat d’aquesta col·laboració és una nova plataforma de mentoring virtual especialment dedicada a ajudar emprenedores, impulsores de pimes i start-ups a tot Europa, afectades per la COVID-19.

En aquesta plataforma, hi poden participar tant les persones que vulguin rebre assessorament com els experts (dones i homes) amb una carrera directiva consolidada. El projecte, que ja està en marxa a Espanya i al Regne Unit, s’articula a través del web vitalvoicesmentoring.com, on es poden inscriure les emprenedores interessades a participar-hi.

L’organització aparellarà les emprenedores amb el seu mentor o la seva mentora perquè puguin celebrar sessions virtuals d’assessorament que els ajudin a reflexionar sobre possibles sortides als problemes als quals s’enfronten a les seves empreses i nous enfocaments a la seva carrera professional.

Juntament amb aquest programa, CaixaBank promou el mentoring femení dins la seva pròpia estructura mitjançant plans interns, gràcies al seu programa de diversitat Wengage. A través d’aquests plans, directives de l’entitat ofereixen assessorament a altres professionals per ajudar-les a desenvolupar les seves carreres.

Aquestes iniciatives parteixen del compromís que CaixaBank manté amb la diversitat, del qual també en formen part altres com ara la promoció de debats i de xerrades al voltant d’aquesta qüestió, l’organització de reconeixements com el Premi Dona Empresària i a l’excel·lència acadèmica o actuacions vinculades amb el món de l’esport com ara el patrocini de la Selecció Espanyola Femenina de Bàsquet.

Apostar pel lideratge femení és invertir en el futur de tots. Per això, una simple conversa sorgida durant una caminada pot arribar a esdevenir una fita per a tota la societat.