INNOVACIÓ

Quatre claus per pujar la teva pime a l’onada de digitalització

Temps de Lectura: 5 minutos

Quatre claus per pujar la teva pime a l’onada de digitalització
Avatar

CaixaBank

10 Desembre, 2020


Pocs anys hem viscut tan disruptius com el 2020. La irrupció de la pandèmia de la COVID-19 va paralitzar vides i empreses durant setmanes. Molts negocis s’han vist al límit en un escenari canviant que ha posat contra les cordes l’economia mundial. Tanmateix, no tot ha estat paràlisi durant aquests mesos tan difícils, ja que hi ha aspectes, com ara la digitalització, que han experimentat una autèntica accelerada.

Justament, aquest aspecte és una de les taules que permetrà que moltes pimes puguin subsistir i fins i tot progressar si saben com agafar-s’hi. Almenys així ho considera Fuencisla Clemares, una de les persones que més saben sobre digitalització i empreses a Espanya. Fuencisla Clemares, directora general de Google Espanya i Portugal, ha participat fa poc en el programa CaixaBank Talks Live a través d’una xerrada al voltant de «La revolució digital i tecnològica», recollida en el vídeo següent.

«El que veurem és una acceleració de la digitalització. Si volem sortir d’aquesta crisi més ràpid, el que hem de fer —sobretot el teixit empresarial i, en concret, les pimes— és abraçar aquest canvi com més aviat millor i estar llestos per poder aprofitar aquesta tendència», vaticina l’experta.

De fet, confessa que la seva companyia ha vist com alguns aspectes que preveia que passessin en dos o tres anys, han tingut lloc en sis o set mesos: «El consum de videoconferències de Google Meets va créixer un 300% pel teletreball. El consum de YouTube, entre març i agost, va créixer un 40% respecte de l’any anterior i, segons Deloitte, l’e-commerce a Espanya durant aquests mesos ha crescut un 70%».

Durant la seva intervenció, Fuencisla Clemares ha ofert algunes claus que poden servir a les pimes per no perdre el tren de la digitalització. Una transformació digital que caca cop agafa més velocitat i que pot marcar la diferència en el futur de qualsevol empresa.

Com contractar en l'era digital

Un dels aspectes que hauran de tenir en compte les empreses que vulguin aprofitar l’onada digital és la contractació de talent. L’època de la titulitis sembla haver quedat definitivament enrere, tal com explica Fuencisla Clemares.

Capacitat intel·lectual, preparació per al lloc, lideratge i adaptació a la filosofia de la companyia són les quatre claus que es busquen en el talent de l’era digital.

«Avui contractem una persona per fer una feina, però sabem que d’aquí a cinc anys no continuarà fent el mateix. Així que volem que aquesta persona sigui curiosa, que sigui capaç de desenvolupar-se, que sàpiga créixer, que sàpiga adaptar-se… Sabem que aquesta capacitat de fer front a reptes molt diferents en cada moment és la que li permetrà tenir èxit a Google», explica la directora general de Google Espanya i Portugal.

Com preparar els empleats

Introduir la nova cultura de la digitalització en una pime també suposa haver d’acompanyar els empleats en el seu procés d’adaptació. Un desenvolupament que és possible fins i tot quan l’edat mitjana del talent és una mica més gran.

«Molts cops he vist que, quan confiem en els empleats i els formem, ens sorprèn la seva capacitat per reciclar-se. També la meva experiència em diu que no sempre és qüestió d’edat. Que és més una qüestió de cap, de comportament i d’actitud de les persones, fins i tot amb gent gran. Has d’explicar bé per què i donar-los els mitjans per aprendre», destaca l’experta.

En aquest sentit, recomana identificar els empleats que facilitaran el procés d’adaptació i els que intentaran dificultar-lo. «És molt important identificar qui seran els promotors del canvi, ja que són els que t’ajudaran a moure la resta de l’organització, i també qui són els que posen pals a les rodes, per apartar-los d’aquest camí com més aviat millor».

Empreses B2B i tecnologia

Pel que fa a les empreses amb un enfocament B2B, Fuencisla Clemares els aconsella, primer de tot, que reflexionin sobre com la digitalització pot ajudar el seu model comercial. Com puc ajudar els meus clients a gestionar millor, com puc aconseguir una força de vendes realment eficient i com puc alliberar-la de tasques de poc valor perquè se centri en la venda de productes prèmium són algunes de les qüestions que ajudaran una pime B2B a enfocar la seva digitalització.

Quant al pròxim gran canvi que es veurà en aquest segment, l’experta indica l’adopció del big data, el machine learning i la intel·ligència artificial per part de les empreses. «Totes les empreses, incloses les pimes, tenen moltes dades. Si treballen bé amb tecnologia que ja existeix i l’apliquen als seus models de negoci podran optimitzar logística, estocs, fer millors previsions de venda i calcular molt millor l’eficiència de les seves activitats», subratlla Clemares.

«Realment, avui ja fem servir programes informàtics i algoritmes per fer aquestes coses», afegeix. «Si incorporen big data i intel·ligència artificial, l’eficiència d’aquests algoritmes es dispararà».

La importància del mobile first

Entre els aspectes que han de tenir en compte les pimes a l’hora d’incorporar la digitalització, no poden deixar de banda un dels punts de contacte amb els clients que cada vegada guanya més pes: la pantalla dels seus telèfons mòbils. En aquest sentit, la directora general de Google Espanya i Portugal els aconsella que no es limitin a copiar l’experiència d’usuari de l’ordinador i passar-la a l’smartphone.

«Pel que fa a la revolució mòbil, hem avançat i continuem progressant. Però crec que encara ens queda molt per fer. El mòbil és ja la primera pantalla: la majoria de les empreses ja tenen més trànsit de clients en dispositius mòbils que no pas en dispositius clàssics», indica l’experta.

En aquest context, Fuencisla Clemares recomana a les pimes que incorporin la innovació tecnològica a la millora de l’experiència d’usuari a través del telèfon mòbil. «El mòbil és un dispositiu molt més potent que no pas l’ordinador, que és personal, que em pot geolocalitzar, que em pot escoltar, que em pot parlar… S’ha de saber com fer servir tota aquesta potència tecnològica perquè l’experiència d’usuari sigui infinitament millor. Crec que en això és en el que hem de pensar en el mòbil com a empresa», conclou.