1.- Rebutjar: aquesta erra consisteix, bàsicament, a renunciar a certs productes o a parts d’aquests que ja no siguin necessaris, o bé redefinir-los de manera que ja no calgui produir-los. Un exemple senzill és la factura electrònica, que fa innecessari utilitzar paper per consultar-la o arxivar-la.
2.- Repensar: aquesta estratègia potencia que les empreses transfereixin serveis als consumidors en comptes de la propietat sobre un producte. Es tracta d’una actitud fonamental en l’economia col·laborativa o sharing economy.
L’informe de la Càtedra CaixaBank de Responsabilitat Social Corporativa del IESE cita un exemple molt il·lustratiu del Fòrum Econòmic Mundial: les rentadores de gamma alta. Resulta que, si durant vint anys deixem de comprar cinc rentadores de 2.000 cicles i en lloguem una de 10.000, ens estalviaríem 180 kg d’acer i 2,5 tones de diòxid de carboni.
3.- Reduir: en aquest cas, es tracta de disminuir tant com sigui possible el consum de recursos tant en la fabricació com en l’ús d’un producte. Això només s’aconsegueix a través de l’eficiència, que ha d’estar present des del moment del disseny i fins a la seva utilització.
En el cas de l’eficiència energètica, no només és responsabilitat del fabricant del producte, que ha d’apostar-hi tant en el seu procés de fabricació com a l’hora de definir-ne l’ús. També els consumidors l’han de tenir en compte tant a l’hora de triar productes energèticament eficients com a l’hora de fer-los servir. Per exemple, no n’hi ha prou de triar el bullidor d’aigua més eficient de la botiga i que millor s’adequa a la nostra cuina, sinó que, a més, cada cop que el fem servir hem de bullir només l’aigua que realment necessitem.
4.- Reutilitzar: si un producte es troba en bones condicions i compleix la seva funció original, s’ha de continuar fent servir.
Aquest és un dels principis més potents de l’economia circular, inherent als tradicionals mercats de segona mà, que ara tenen fins i tot versions que caben al nostre smartphone. També en iniciatives com Loop, un projecte pilot a França, el Regne Unit i els Estats Units que fabrica envasos reutilitzables per a empreses de gran consum, els recull a casa de l’usuari un cop consumit el seu contingut, els renta i els torna a emplenar, tal com explica l’informe de la Càtedra CaixaBank de Responsabilitat Social Corporativa del IESE.
5.- Reparar: arreglar un producte defectuós perquè continuï tenint el seu ús original és una altra de les grans claus de l’economia circular.
En aquest sentit, l’informe destaca que una estandardització més gran de les peces i components en sectors com l’electrònica, bateries i automoció ajudaria a fer realitat el dret a reparar dels ciutadans europeus. Si hi ha més disponibilitat de peces, no caldrà, per exemple, descartar tot un electrodomèstic simplement perquè s’ha avariat un component i no hi ha recanvis disponibles.
6.- Restaurar: la diferència entre aquesta estratègia i l’anterior és que la reparació es destina a productes que es troben dins el seu primer cicle de vida. En canvi, la restauració consisteix a posar al dia un producte que ja ha superat aquest llindar.
En aquest context, l’informe cita el cas d’una empresa francesa que recull materials sanitaris fets malbé, com ara llits d’hospitals o cadires de rodes, els avalua i decideix si són aptes per restaurar-los o si convé desmantellar-los per reciclar els seus components en altres productes. Un cop restaurats o reciclats, es posen de nou a la venda al 30% o al 50% del preu del producte original, amb una garantia d’un any.
7.- Refabricar: es tracta de recollir un producte, analitzar-ne l’estat, desmuntar-lo, recondicionar i canviar components, tornar-lo a muntar, comprovar-ne el grau de qualitat i revendre’l amb una etiqueta de quasi nou.
8.- Redefinir: aquesta és una de les estratègies que donen una nova vida als productes quan estan desgastats o que compleixen una funció que ja ha quedat obsoleta. Hi ha un exemple molt clar i intuïtiu de redefinició, que es va donar al principi de la pandèmia de la COVID-19: l’enginy que va dur molts ciutadans a fer servir roba vella o draps de cuina com a mascaretes davant l’escassetat d’aquests productes durant la primera onada.
9.- Reciclar: bàsicament, consisteix a recuperar material de residus que es puguin processar novament en la fabricació de productes, materials o substàncies nous. Aquesta és una de les erres més conegudes, però no és tan sostenible ni rendible com les anteriors, tal com subratlla l’informe, o sigui que cal considerar-la, en termes generals, com l’última opció.