Que si se’n prohibirà la venda. Que si a partir de llavors només hi haurà cotxes elèctrics. Que si se’n prohibirà la circulació. Darrerament, s’ha sentit de tot sobre el futur dels cotxes de combustió a partir del 2035. Aclarim què passarà amb ells a partir d’aquesta data.
2035: què passarà amb els cotxes de combustió?
Temps de Lectura: 4 minuts
CaixaBank
06 Juny, 2023
Per què el 2035?
Per començar, vegem per què es parla tant del futur dels cotxes de combustió a partir, precisament, del 2035. Per què aquest any en concret?
La resposta a aquesta pregunta es remunta al juliol de 2021, quan la Comissió Europea va proposar prohibir la venda de vehicles dièsel o gasolina nous a partir del 2035. Es tracta d’una proposta que s’emmarca en l’estratègia de la Unió Europea per combatre el canvi climàtic.
L’objectiu d’aquesta estratègia consisteix a fer que el territori de la UE sigui climàticament neutre l’any 2050. Així que el 2035 s’alça com una fita intermèdia dins aquest camí: si aleshores es prohibeix la venda de vehicles nous que sumen CO2 a l’atmosfera —és a dir, els que tenen motor de gasolina o dièsel—, aquestes emissions es reduiran decisivament per al 2050, ja que s’estima que la vida útil mitjana d’un cotxe és de 15 anys.
La proposta de la Comissió Europea per acabar amb la venda de cotxes nous amb motor de gasolina o dièsel incloïa també els models híbrids, que equipen aquest tipus de motors juntament amb altres d’elèctrics. El panorama que deixava aquesta proposta, si finalment arribava a convertir-se en normativa, era el d’un parc mòbil de cotxes elèctrics pràcticament en exclusiva.
En quin punt es troba la normativa?
Després d’algun temps de tràmits i negociacions, la Comissió Europea i el Consell Europeu van arribar a un acord el mes d’octubre de 2022 sobre com havia de ser el text de la normativa associada. Aquest acord tenia en compte, efectivament, la prohibició de matricular cotxes de gasolina i dièsel a partir del 2035. És a dir, prohibeix la venda de cotxes nous amb aquestes motoritzacions.
Tanmateix, durant els primers mesos de 2023 s’han incorporat certs matisos importants a la norma. Efectivament, prohibirà la venda de vehicles dièsel i gasolina nous a partir del 2035. Tanmateix, això no suposarà la mort del motor de combustió.
Segons la norma aprovada per la Unió Europea, es permetrà comercialitzar vehicles nous amb motors de combustió a partir del 2035, sempre que utilitzin combustibles neutres en carboni. Un exemple d’això són els coneguts com a e-fuels.
Ara toca desenvolupar i completar els reglaments que establiran les diferents especificacions tècniques relacionades amb els vehicles i els combustibles.
Podré comprar un cotxe de gasolina o dièsel a partir del 2035?
La resposta és que no, tot i que amb matisos. A partir del 2035, la Unió Europea prohibirà la matriculació de cotxes que utilitzin com a combustible gasolina o gasoil. Es tracta que els vehicles nous que es venguin de llavors ençà tinguin una petjada de carboni neutra, una cosa que no es pot aconseguir amb aquest tipus de carburants.
El que passa és que la norma aprovada parla només de matriculació, és a dir, elimina la possibilitat de vendre cotxes nous amb motorització de gasolina o dièsel. Tanmateix, no prohibeix la venda de cotxes de segona mà amb aquestes tecnologies. Així que, damunt el paper, a partir del 2035 es podrien vendre cotxes de gasolina i dièsel sempre que hagin estat matriculats abans d’aquest any.
Podré comprar un cotxe amb motor de combustió a partir del 2035?
La resposta és que sí. A partir del 2035, es podran seguir comprant cotxes nous amb motor de combustió —és a dir, dels que fan gasolina a la gasolinera—, sempre que utilitzin combustibles que compleixin amb els requisits d’emissions. Això també inclou els models híbrids.
És aquí on entren en joc els e-fuels, una categoria de combustibles sintètics que compensen el CO2 que emeten amb el que s’absorbeix durant la seva producció. Això és així perquè els e-fuels es fabriquen a partir d’hidrogen i CO2. Aquest diòxid de carboni ha de ser capturat per produir els e-fuels i és així com compensen aquests combustibles la seva petjada de carboni. Els fabricants de cotxes ja proven els e-fuels en models actuals que compten amb motor de combustió.
Podré circular amb un cotxe de gasolina o dièsel a partir del 2035?
La resposta, en aquest cas, també és que sí. La norma aprovada per la UE no prohibeix l’ús de cotxes gasolina i dièsel des del 2035, només la seva matriculació. En teoria, serà possible comprar un d’aquests automòbils fins al final de 2034 i utilitzar-lo més enllà del 2035, durant tota la vida útil del vehicle.
Això sí, cal tenir en compte que altres legisladors —nacionals, autonòmics o locals— poden estendre en el futur les traves a la circulació d’aquests vehicles. Per exemple, mitjançant l’establiment de zones de baixes emissions més àmplies o generalitzades. És una possibilitat que sempre s’ha de tenir en compte.
Quines alternatives hi ha als cotxes de gasolina o dièsel?
A part de l’ús de combustibles sintètics neutres en carboni, hi ha altres alternatives. La més coneguda és la dels vehicles elèctrics endollables, que només utilitzen energia elèctrica per funcionar. Tanmateix, ja s’estan desenvolupant altres vehicles elèctrics com els de pila de combustible, que utilitzen hidrogen per funcionar.
Fins i tot hi pot arribar a haver altres alternatives en motors de combustió. En l’excepció que permet l’ús d’e-fuels —combustibles neutres en carboni— podrien arribar a entrar també els vehicles de gas que utilitzin gasos renovables o fins i tot l’ús de biocarburants.