ECONOMIA

Turisme: raons per a l’esperança (i algun núvol negre)

Temps de Lectura: 5 minutos

Turisme: raons per a l’esperança (i algun núvol negre)
Avatar

Javier Ibáñez de Aldecoa Fuster

Economista de CaixaBank Research

27 Setembre, 2021


Moltes destinacions turístiques d’Espanya ho han pogut comprovar aquest estiu: els espanyols hem tornat a viatjar i hem triat el nostre país per fer-ho. Hotels, apartaments turístics, càmpings i altres allotjament han tornat a activar-se després d’un 2020 molt dur. I ho han fet gràcies als turistes domèstics i, en certa mesura, també als provinents d’altres països de la Unió Europea, que ja s’animen a visitar-nos.

Aquest és tot un símptoma que indica que, de mica en mica, els engranatges de la indústria turística tornen a funcionar. Són els primers passos perquè aquest sector, clau per a l’economia espanyola, torni a ser sostenible i rendible.

Una transició positiva

Sens dubte, l’impacte de la pandèmia ha estat devastador sobre la indústria turística. Tal com recollia CaixaBank Research en el seu darrer Informe Sectorial de Turisme, el 2020, la demanda turística no va ser capaç de remuntar el vol després de l’aturada total dels mesos de març, abril i maig, ni tan sols a l’estiu. Després, les successives onades de COVID-19 de les acaballes de 2020 i començaments de 2021, juntament amb les mesures de restricció a la mobilitat i l’activitat que hi van associades, van mantenir els fluxos turístics sota mínims. Com a conseqüència, les pèrdues que va patir el sector es van estendre més enllà dels mesos més durs del confinament.

Per sort, les perspectives per a la segona meitat de 2021 són ben diferents. I ho són tant, de diferents, que fins i tot conviden a l’optimisme sobre l’evolució del sector. La raó fonamental té molt a veure amb l’elevada efectivitat de les vacunes i la seva àmplia distribució entre la població, que ha donat pas a l’inici de la recuperació del turisme a Europa.

Les dades de l’INE referents al començament de la temporada d’estiu corroboren que ha estat molt positiva, gràcies a la forta recuperació del turisme nacional i a les arribades de turistes provinents de la Unió Europea. Així, doncs, al mes de juliol, les pernoctacions en hotels, càmpings, apartaments turístics i agroturismes fetes per turistes domèstics van arribar a superar en un 9% els registres del mateix mes de 2019.

Per la seva banda, la despesa dels turistes internacionals es va situar un 56 % per sota del nivell de 2019. Això sí, cal tenir en compte que la caiguda registrada a l’abril per aquest mateix concepte va arribar al 90 %. La recuperació del moviment de turistes a la Unió Europea —impulsat pel Certificat Digital COVID— va ser el motiu pel qual es va produir aquest canvi de tendència.

Una recuperació que es consolida

Aquestes dinàmiques positives que apunta l’INE s’han mantingut durant el mes d’agost i la primera meitat de setembre. Així ho corroboren els indicadors interns de CaixaBank, construïts a partir dels pagaments amb targeta dels turistes en comerços amb TPV de l’entitat.

Concretament a l’agost, la facturació en TPV de CaixaBank en comerços turístics —allotjaments, transport, lloguer de vehicles i agències— es va situar amb prou feines un 9 % per sota del nivell registrat l’agost de 2019. I això no és tot: a més a més, la facturació en TPV d’hotels i altres allotjaments —sector clau de la indústria turística i un important indicador de la seva situació— va ser fins i tot un 9 % superior a la registrada durant el mateix mes de 2019.

Un futur prometedor

Tenint en compte tots els indicadors, les previsions de CaixaBank Research per al sector turístic el 2021 apunten que:

– La despesa dels turistes domèstics arribarà al 80 % del nivell de 2019 i creixerà un 50 % respecte de 2020.
– La despesa dels turistes internacionals se situarà en el 37 % del nivell assolit el 2019, fet que suposa un increment del 75 % respecte de 2020.

I què passarà el 2022? Des de CaixaBank Research esperem que l’any que ve el sector no tan sols consolidi les bones xifres assolides durant la segona meitat de 2021, sinó que les continuï millorant. Aquesta serà la clau sobre la qual es construirà la tornada del turisme al camí de la rendibilitat i la sostenibilitat, que, al seu torn, el portarà a reprendre la seva posició estratègica en l’economia del país.

Això no obstant, aquesta és una recuperació que no està exempta de riscos, entre els quals destaca l’aparició de noves variants del virus que puguin comprometre l’efectivitat de les vacunes. Això significa que, encara que el turisme continuarà amb passos ferms cap a la seva recuperació, el terreny que trepitja podria esquerdar-se en algun moment.

En qualsevol cas, som al davant d’un escenari que és més positiu que el registrat ara fa uns mesos. En aquest context, des de CaixaBank Research esperem que la despesa que fan a Espanya els turistes, tant internacionals com domèstics, continuï millorant considerablement. Això sí, encara es mantindrà significativament per sota del nivell assolit l’any 2019.