Si hi ha hagut un obstacle que ha impedit que tots, a hores d’ara, estiguem conduint cotxes elèctrics, aquest ha estat la seva autonomia. Aquesta és la paraula màgica que anima alguns conductors i en dissuadeix d’altres a l’hora de passar-se a la conducció elèctrica, juntament amb el preu dels vehicles. Dos factors que depenen en gran mesura d’un element, la bateria, l’evolució de la qual serà essencial per implantar una futura mobilitat de zero emissions locals.
Precisament la innovació en el desenvolupament de bateries serà clau en la popularització dels cotxes elèctrics. Es tracta d’una meta que persegueix la Unió Europea en la seva agenda per complir els seus objectius de descarbonització el 2050. En aquest sentit, un informe de la Federació Europea de Transport i Medi Ambient estima que, a partir del 2030, només s’haurien de vendre aquest tipus d’automòbils al territori comunitari per poder limitar l’escalfament global 1,5 ºC.
Fins llavors, el cotxe elèctric ha de ser capaç d’erigir-se en una alternativa competitiva davant els actuals vehicles de combustió interna. Per fer-ho, ha de superar la barrera d’una autonomia limitada entre recàrregues i l’amenaça d’augment de preu que suposen unes bateries cada vegada més sofisticades. La veritat és que, de moment, sembla que va per bon camí.