L’estiu és un moment ideal perquè els nens es familiaritzin amb conceptes financers. Això significa que cal apuntar-los a un curs i tenir un drama assegurat? En absolut. La vida diària ofereix moltes lliçons d’educació financera, si sabem on buscar-les.
Es tracta d’incloure els nens en diferents activitats quotidianes en què no solguin participar, des de decisions de consum responsable a petites transaccions, perquè es familiaritzin amb l’ús dels diners en efectiu.
Aquí teniu sis idees per posar en pràctica aquest mateix estiu.
Transmetre als nens fonaments de l’economia circular i ajudar-los a valorar les coses és tan senzill com involucrar-los en el ritual de fer les maletes.
Es tracta de fer munts amb coses que ens podríem emportar de vacances. A un costat, hi posem els objectes més usats i, a l’altre, els més nous.
Ara toca reflexionar sobre les coses usades: ens agrada jugar-hi o continuar posant-nos-les? Estan encara en bon ús? Es tracta d’ajudar-los a decidir què s’emporten, què s’ha de reemplaçar i a què es pot renunciar.
Si es decideix reemplaçar o renunciar a algun objecte, podem pensar si se li pot donar un altre ús o si es pot donar. Per exemple, l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) té el programa Comparteix i Recicla, que permet lliurar joguines que, en funció del seu estat, es donen a altres nens o es gestionen perquè siguin reciclades.
L’estiu és un moment excel·lent per flexibilitzar una mica la vida d’uns petits que solen tenir l’agenda molt marcada a l’hivern.
Tanmateix, això no significa que s’hagin d’abandonar hàbits beneficiosos per a la seva educació financera, com donar-los la paga.
Durant les vacances, els nens tenen l’oportunitat de continuar aprenent a gestionar els seus diners, aquesta vegada en un context diferent de l’habitual. Les alternatives de consum canvien a l’estiu.
Vaig al parc d’aventures o prefereixo una guerra de globus d’aigua al jardí? Em compro un gelat o estalvio per a un còmic nou? Són decisions que poden prendre i que els ajudaran a exercitar les seves habilitats financeres d’estalvi i despesa.
Els hàbits d’estalvi tampoc no s’han de suspendre a l’estiu. Com que és molt probable que les temptacions augmentin, és molt important que els adults siguin els primers a donar exemple i que controlin les despeses impulsives.
Pot ajudar molt en aquesta tasca el fet de fixar un objectiu d’estalvi per a tota la família que motivi els nens. Per exemple, anar al parc aquàtic es pot convertir en un repte al qual tots han de contribuir.
Cada dia o cada setmana, es reservarà una petita part del pressupost familiar per aportar a una guardiola que permetrà comprar les entrades i passar el dia al parc aquàtic.
És important que els nens estiguin presents quan es fiqui els diners a la guardiola i, fins i tot, que hi contribueixin amb una petita part de la seva paga, encara que sigui simbòlica.
Encara que no ho sembli, anar a comprar és un moment excel·lent per ensenyar els nens a convertir-se en consumidors responsables. Aquesta és una activitat que es pot fer de manera més relaxada durant les vacances, per la qual cosa, és més senzill fer-los-en partícips.
Són molts els punts d’aprenentatge al voltant de la compra que es poden adaptar a l’edat de cada nen. Se’ls pot ensenyar a analitzar la publicitat i triar el producte que vulguin comprar, a comparar preus d’un mateix producte per poder estalviar, així com a valorar conceptes com la qualitat o la necessitat d’adquirir un producte.
Elaborar una llista de la compra amb ells també pot ajudar-los a distingir les compres necessàries de les més supèrflues, així com a prioritzar productes.
Quan els nens tenen l’edat suficient, es poden encarregar de fer encàrrecs i petites compres planificades.
Alguns exemples són anar a comprar el pa, el diari o la fruita, que els ajudarà a adquirir desimboltura en el maneig dels diners, a comprovar el canvi o a comprendre els diferents elements que influeixen en el preu dels productes, com la qualitat, el pes o l’abundància en una època determinada.
Aprendre a prioritzar i a controlar els impulsos de despesa és bàsic en educació financera. La planificació ajuda molt en aquest sentit. Fer als nens partícips de les decisions d’oci durant les vacances és una bona idea per ajudar-los a comprendre que una tarda al cinema, a la piscina o anar a menjar a un restaurant requereix fer una despesa que caldrà prioritzar.
Planificar les activitats d’oci setmanals amb ells partint d’un pressupost és una idea que es pot posar en pràctica. Per fer-ho, es pot fer una llista d’idees i ordenar-les segons el seu cost aproximat, des de les gratuïtes a les més cares.
A partir d’aquí, es tracta de valorar les activitats i quadrar-les amb el pressupost. Si no encaixen, sempre es poden triar alternatives més econòmiques o compensar les més cares amb altres de gratuïtes.
També és una oportunitat magnífica perquè aprenguin a identificar i quantificar les despeses ocultes després de cada activitat, com les crispetes del cinema o els desplaçaments als diferents llocs.